Næringsutvalget i Nordreisa har tidligere fått en invitasjon fra Visit Lyngenfjord om å kjøpe tjenester fra Visit Lyngenfjord til markedsføring innen reiselivet.

Høyres representant i Næringsutvalget Terje Olsen mener imidlertid man først må tenke på hva Nordreisa har å tilby.

- Det er ikke nok at Visit Lyngen skal selge en pakke. Det må være noe i den pakken, og det må vi skape selv, sier han.

Nordreisa som reisemål

Olsen understreker at noen, både i Nordreisa og i Nord-Troms, har fått det til, men at Nordreisa som reisemål har man ikke enda klart å få til. Han mener man nå må smi mens reiselivet er på topp, og viser til at det senest for noen dager siden kom ut at Troms er fylket der nettopp dette øker mest.

Han spør seg da hvordan man skal få til det samme i Nordreisa.

- Vi må ta tak i Nordreisa som reisemål, og da er produktet det viktigste. Det nytter ikke å si at man har fin natur, for det har man overalt.

Høyre-politikeren mener man må foredle naturproduktet man har i kommunen og bruke det for å bli attraktiv i reiselivssammenheng. Man må bruke historien, både nær og fjern, og man må bruke det med lokal mat, det med overnattingssteder og slike fasiliteter.

- Også må man bruke kunnskap. Reiselivsfolk i dag er veldig kresen på kvalitet, og derfor kreves det kunnskap. Vi må bruke kunnskapen vi allerede har og ta del i det universitetet gjør nå, og etablere prosjekter.

Må kobles

Olsen tror at det som kreves for at Nordreisa skal bli et attraktivt reisemål er utstrakt samarbeid og samhandling.

- Vi må koble sammen de tingene vi mener gjør Nordreisa som reisemål attraktivt, og etablere arenaer og en møteplass.

Nordreisa kommer også inn på banen med sitt ansvar for infrastruktur, slik som rutetilbud og veier, men Olsen tror ikke det vil nytte å jobbe hver for seg.

Han nevner Leirbukthula som et eksempel på en flott idè å jobbe med, og som noe som kan bli et produkt i en pakke i Destinasjon Nordreisa.

- Nå må vi komme på banen for reiselivsboomen varer ikke nødvendigvis til evig tid. Himmelen over Nord-Norge lyser av muligheter, men vi må satse for å ta noe ned til oss.

Bør jobbe annerledes

Det er allerede fattet et vedtak i næringsutvalget, men Olsen vil følge opp i neste møte ved å spørre hva man skal gjøre nå. Han sier vedtaket ikke er av den art at det ikke er gitt en person i administrasjonen, i dette tilfellet næringsutvikleren, å gjennomføre. Han tror heller næringsutvalget bør jobbe annerledes enn hva de tidligere har vært vant til for å skape samarbeid og engasjement i det lokale næringslivet.

Næringsutvalget består, i tillegg til politikerne, av folk fra næringslivet. Olsen tror de kontaktene de har, og det de representerer, vil være et viktig bidrag i utvalgets arbeid.

- Vi må gjøre mer enn å fatte vedtak. Vi må besøke bedrifter, invitere til seminarer og andre andre ting som kan være med på å skape engasjement og samarbeid, sier han.

- Alle vi som sitter i utvalget har et utstrakt nettverk, også utenfor kommunen. Mye av det som skjer innenfor reiseliv, som konstellasjoner, økonomi og forvaltning, skjer utenfor kommunen, så vi bare være der også, og ikke bare med reklame. Vi må treffe de rette folkene.