Ungdomsbedriften WiFrii UB fra Nord-Troms videregående har utviklet en tursekk, der målgruppen er folk som ikke allerede er aktive turgåere.

– Vi håper dette kan bidra til at folk som ellers ikke bruker naturen får muligheten til å komme seg ut, sier Kristin Haslund Salo.

– Og at det kan hjelpe folk å komme over dørstokkmila, legger Gina Tyldum til.

Leve i øyeblikket

Tursekken inneholder et sitteunderlag, en drikkeflaske, Real Turmat, brosjyrer om turmål og tips til aktiviteter med barn, samt Fjellvettreglene.

– Alt man trenger for å dra ut på turen, konkluderer elevene.

Navnet på bedriften, WiFrii UB, er heller ikke tilfeldig.

– Det handler litt om at folk i dag er for opptatt av mobilen, også når de går på tur, sier Karoline Fossvoll.

– Det er viktigere å se hva som er rundt eg og kose seg i øyeblikket, enn å få den perfekte selfien.

Håper på NM-gull

Nå forbereder elevene seg til fylkesmessa i Tromsø, og håper på å gå videre derfra til NM.

– Å vinne NM er det store målet, sier Tobias Karlsen.

I forrige uke startet de salget av tursekken, og det har så langt gått over all forventning.

Salget foregår på bedriftens Facebook-side, og de skal også legge ut noen sekker for salg på Halti.

– Nå kommer vi snart til å kjøre i gang konkurranser på Facebook-siden også, forteller elevene.

For å få realisert produktet har de vært avhengige av hjelp, og de har mange lokale støttespillere, som Nasjonalparksenteret og Halti Næringshage.

– Uten dem hadde vi ikke kommet oss noen vei, sier de.