Om man skal legge E6 utenfor Storslett sentrum har vært oppe til debatt flere ganger de siste årene, og nå som man skal vedta ny reguleringsplan ble debatten gjenopptatt.

Vegvesenet var ute og sa at det ikke var aktuelt å legge inn omlegging av E6 i en reguleringsplan, og at dette var noe som eventuelt måtte inn i Nasjonal Transportplan.

Ordfører i Nordreisa, Øyvind Evanger, har imidlertid sagt at om man skal tenke framover kan det være lurt å sette av arealer til ny E6-trasè. Det synes ikke bonde Morten Fredriksen er en god idè.

– Ordføreren har signalisert at man bør holde av arealer med tanke på et framtidig behov, og på den måten setter man bygda og næringslivet nok en gang på vent. Før den siste kommuneplanen ble laget skrinla de dette alternativet, men nå må man kanskje ta det opp igjen, sier Fredriksen, som tror investeringslysta i Storslett sentrum vil bli sterkt redusert av et slikt signal.

Beste arealene

Det er imidlertid ikke det Fredriksen er mest opptatt av. Han mener at det å flytte traseen vil for landbrukets del være en rasering av landbruksarealer.

– Det er ikke bare selve arealet som traseen krever, men det må også ligge et belte langs veien, sier han.

Han viser til at de beste landbruksarealene i Nordreisa er de som ligger i sentrum, da de er slette og greie.

– Ingen av dem ligger ubrukt, mens i andre deler av kommunen vil det etter hvert bli en del ubrukte landbruksarealer, sier han.

– Det er de mest rasjonelle jordene som holdes i drift.

For kostbart

Fredriksen tror dessuten at for å bevare det sentrum man har i dag, både på øst- og vestsida, blir det viktig å opprettholde dagens bro.

– Ved omlegging vil brua og det som i dag er E6 bli en kommunal vei, og kommunen vil få ansvaret for vedlikeholdet med de kostnadene det innebærer. Har vi virkelig lyst å bruke så mye penger på det, spør han.

– Uten en bro der dagens bro er vil næringslivet på enten den ene eller den andre siden dø bort. Man må ha en naturlig sammenbinding over elva.

– Historien viser dessuten at næringsliv og bebyggelse har en tendens til å flytte etter veien, så om 20 år er vi tilbake der vi startet, og alt av arealer har gått ned.

VIL IKKE FLYTTE VEIEN: Bonde Morten Fredriksen. Arkivfoto Foto: Thomas Wahlgren