Den internasjonale bilutstillingen i Genève arrangeres i år for 87. gang. Den skiller seg fra de andre ved at vertslandet ikke har egen bilproduksjon, og er i så måte den eneste store bilutstillingen som foregår på det som kan kalles nøytral grunn.

Årets utgave har en rekke nyheter, noen spesielle, og mange som vil ha et godt salgspotensial når de kommer i norske bilforretninger i løpet av 2017.

Renault børster støv av et gammelt hedersmerke og relanserer Alpine. Merket lagde sportsbiler til slutten av forrige århundre, og gjenoppstår nå med en bil i retrodesign. A110 heter det samme som, og har klare likhetstrekk med, en modell Alpine produserte på 1970-tallet. Det er en sportsbil som vil konkurrere med blant annet Porsche Cayman.

Premium-SUV

BMW har nettopp lansert sin nye 5-serie, foreløpig kun som sedan, men selvsagt kommer det en stasjonsvogn, eller Touring som BMW kaller den. Bilen er klar for salgslokalene til sommeren og har økt litt i størrelse fra forrige utgave. Lengden er nå 494 centimeter, og bilen har et bagasjerom som tar 570 liter, samtidig har den blitt 100 kilo lettere. Mange av komfortdetaljene er hentet fra den større 7-serien. Ved lansering kan man velge mellom to dieselmotorer på 190 eller 265 hestekrefter, eller en bensin på 340.

Citroëns premiummerke DS lanserer sin første SUV. DS7 Crossback er en mellomstor SUV, og det skal være planlagt en hybridversjon med firehjulstrekk, som trolig vil være attraktiv i det norske markedet. Her er elmotoren bak og koblet til den bakre akslingen, slik at drivverket ikke tar plass i kupeen.

Av de mer ekstreme nyhetene i Genève er Ferrari 812 Superfast. Bilen har det Ferrari sier er den sterkeste V12-motoren de har puttet i en gatebil noensinne. 812 Superfast har 800 hestekrefter, gjør null til hundre på 2,9 sekunder og har en toppfart på «mer enn 340 kilometer i timen». Maks effekt nås ved 8500 omdreininger per minutt, og bilens vekt er 1525 kilo.

Ny Range Rover

Tredje generasjon av Kias småbil Picanto skal ha samme ytre mål som forgjengeren, men med lengre akselavstand blir den innvendig plassen bedre. Plassen i bagasjerommet har økt med 55 liter til totalt 255 liter. Bilen leveres med motoralternativer på 67, 84 og 100 hestekrefter, alle bensin.

Land Rover viser fram en helt ny Range Rover SUV, som plasserer seg mellom Evoque og Range Rover Sport. Velar blir en konkurrent til blant annet Jaguar F-Pace, som den også deler mye teknikk med. Den kommer for salg til sommeren og skal, ifølge produsenten, være en sportslig SUV. Samtidig skal den, som de andre bilene fra merket, ha gode offroad-egenskaper. Den klarer blant annet vading i 65 centimeter dypt vann.

– En ny type Range Rover for en ny type kunder, sier Land Rovers sjefdesigner Gerry McGovern i en pressemelding.

Bilen vil komme med et utvalg diesel- og bensinmotorer med ytelser fra 180 til nærmere 400 hestekrefter.

Mitsubishi ruller ut en SUV som skal fylle ut modellutvalget mellom ASX og Outlander, et svært populært segment i Norge. Eclipse Cross kommer med firehjulstrekk og en 1,5 liters bensinturbomotor koblet til en trinnløs automatgirkasse. I første omgang ser det ikke ut til at den vil bli levert som ladbar hybrid, slik storebror Outlander har hatt stor suksess med i Norge.

Opels største modell, Insignia, får en stasjonsvognutgave de har kalt Sports Tourer. Den skal være større enn modellen den erstatter og har blant annet et bagasjerom som kan ta opp til 1640 liter. Samtidig er den 200 kilo lettere enn forgjengeren.

Porsche stasjonsvogn

For ikke lenge siden lanserte Porsche en helt ny versjon av sportsedanen Panamera. Nå får modellen ytterligere en ny variant, kalt Sport Turismo. En bil som kanskje kan kalles en stasjonsvogn.

Produsenten sier Panamera Sport Turismo skal være mer allsidig enn «noen annen modell i sin klasse». Modellen er basert på sportsedanen, men med en større bakluke og større bagasjerom. Den skal videre ha en seteløsning som de har kalt 4+1.

– For Porsche er Panamera Sport Turismo et steg inn i et nytt segment, samtidig som den beholder verdiene og egenskapene som er karakteristiske for Porsche, sier Michael Mauer, Porsches designsjef, i en pressemelding.

Subaru kommer med en ny XV. Forrige utgave som ble lansert i 2011, hadde en veldig god salgsstart i Norge. Det blir fortsatt en stasjonsvogn med ekstra bakkeklaring og firehjulstrekk.

Suzuki Swift i tredje generasjon får firehjulstrekk og hybrid drivlinje. Utgangspunktet er en bensinmotor på 90 hestekrefter, som ved oppstart og under akselerasjon får hjelp av en elmotor. Dette skal gjøre at drivstofforbruket blir lavt. CO2-utslippet er oppgitt til 101 gram per kilometer.