I kommende transportplan skal Kystverket få midler til å fjerne hele vedlikeholdsetterslepet på lykter og sjømerker. Det skal satses mer på teknologi og digitalisering, og det skal legges rette til mer godstransport på sjøen. Men Årviksand fiskerhavn vil ikke bli prioritert før i perioden 2024-2029.

Totalt er det planlagt brukt 31,2 milliarder kroner til Kystverket i stortingsmeldingen om Nasjonal Transportplan 2018–2029. Dette tilsvarer i gjennomsnitt 2,6 milliarder hvert år i planperioden.

– Dette er en god transportplan for kysten og Kystverket. Vi får økte rammer til å ruste opp eksisterende infrastruktur, samtidig som vi gjennom nyinvesteringer og moderne teknologi er foroverlente og forbereder oss på en ny tid for sjøtransporten, sier kystdirektør Kirsti L. Slotsvik.

– Etterlengtet satsing

Planperioden er delt inn i to seksårsperioder.

Kystverket har et vedlikeholdsetterslep på navigasjonsinstallasjoner (lykter, fyr og sjømerker), moloer/kaianlegg og bygninger. I NTP er det planlagt at etterslepet på navigasjonsinfrastrukturen fjernes i den første seksårsperioden, imens viktige deler av vedlikeholdsetterslepet på moloer og kaier dekkes inn i løpet av 12-årsperioden.

– Dette er en etterlengtet satsing. Vi får betydelige midler til å fornye og modernisere den maritime infrastrukturen, slik at vi for eksempel kan bytte ut gamle lys og merker med mer moderne og miljøvennlige løsninger med lengre levetid og lavere vedlikeholdsbehov, sier kystdirektør Kirsti L. Slotsvik.

Tilskudd til fiskerihavner blir videreført med 60 millioner kroner per år i planperioden.

Kystdirektør Kirsti L. Slotsvik. Foto: KYSTVERKET