Merkelig nok har ikke Skoda hatt en skikkelig SUV på menyen tidligere, selv om dette er et bilsegment som har vært superpopulært i en årrekke. Når de nå til slutt kommer på banen, gjør de det på beste Skoda-vis.

Kodiaq er ganske stor, større enn en Volkswagen Tiguan og litt mindre enn en Touareg. Dermed finner den sin egen plass i storkonsernets hierarki, slik at det i minst mulig grad blir biler fra Volkswagen som settes igjen når kundene har hentet sin nye Kodiaq.

Skoda har løst dette slik som de pleier, men en bil som ikke jåler seg til, men ser ut akkurat som det den er. Kodaiq kan lett stille som modell om noen trenger et fasitsvar på hvordan en SUV ser ut. Bildesignerne innrømmer gladelig at dette er en bil som flytter mye luft når den er på veien. Her er det ikke gjort noe forsøk på å avrunde takprofilen for å gi bilen et lettere inntrykk, og fronten er temmelig massiv.

Traust

Den samme solide og noe trauste stilen finner man på innsiden, der alt er logisk og praktisk uten de store faktene. De føles bitte litt billigere enn i en Volkswagen, samtidig har bilen en ny skjerm som både kan styres ved berøring og via brytere, noe som ikke har vært vanlig i biler fra Volkswagen-konsernet. Det fungerer veldig fint, og til tross for at det i liten grad virker påkostet, gir interiøret en følelse av soliditet. Sittestillingen er selvsagt høyreist, og bilens store glassflater gjør at sikten er god alle veier.

Plassen er i nærheten av formidabel. Utgaven her har sju seter, da blir naturligvis bagasjeplassen noe begrenset, 270 liter. Midtre seterad kan flyttes 18 centimeter, slik at man kan tilpasse beinplassen til både rad to og tre. Legger man ned bakerste rad, øker bagasjeromskapasiteten til 630 liter. Velger man en utgave med fem seter, blir den på 720 liter.

I tillegg er det et stort antall oppbevaringsrom, blant annet en fiks skuff under forsetene.

Sterk

Testbilen har den største dieselmotoren på 190 hestekrefter. Noe som også avslører at dette er tenkt som en bil for dem som ikke kjøper bil for å briefe. Den største motoren i en BMW X5 er på 575 hestekrefter. Kodiaqens motor er momentsterk, men ikke spesielt kvikk. Det virker som en motor for folk som skal trekke tungt eller fylle bilen med folk og bagasje. Null til hundre er oppgitt til noe under ni sekunder. Vil man ha følelse av litt mer futt, er bensinmotoren på 180 hestekrefter å foretrekke. Den er satt opp på en friskere måte, og koster for øvrig 20.000 kroner mer.

Disse to motorene har Volkswagen-konsernets DSG-automatgirkasse som standard, noe som er en svært god løsning. De har også firehjulstrekk som standard. Forbruksmessig er det ganske stor forskjell på motorene. Dieselen er svært gjerrig. Vi fikk et snitt på 0,6 liter per mil, hvilket er pent med en såpass stor bil. Bensinversjonen ligger et godt stykke over dette.

Nøytral

Kjøreegenskapene er som forventet helt nøytrale, med en litt distansert styreenhet og en vedvarende følelse av at dette er en temmelig stor bil. Den tar rufsete asfalt på bra vis, godt hjulpet av en ganske lang akselavstand og et bra demperoppsett. Testbilen hadde justerbart understell, som fungerte fint i normal modus, men ble ukledelig hardt på det sportslig anlagte nivået.

Kodiaq er rett og slett en stor og fornuftig bil. SUV-er kan lett føles litt unødvendige, man får gjerne plass til det samme i stasjonsvogn, men det viser seg at folk flest liker å sitte høyt i en bil som synes i terrenget. En Kodiaq klarer å være stor og anonym på samme tid, den gjør rett og slett ikke så mye ut av seg. Testbilen surrer det litt til her ved å være hvit, men i en noe mer anonym farge, grått for eksempel, har man en stor bil som neppe noen vil tenke på som brautende og i hvert fall ikke snobbete.

+

En ærlig SUVGod drivstofføkonomiPraktisk

DaffIntetsigende

RYDDIG: Interiøret følger opp med en ryddig og velfungerende design. Materialene er enkle, men byggekvaliteten er på topp. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema / Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema
BEVEGELIG: Baksetene kan skyves 18 centimeter for å gi bedre plass til bakerste seterad. Uansett er det god plass til beina. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema / Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema
PLASS: Det er en romslig bil. Sjuseterversjonen tar 270 liter med alle setene oppe, over 2000 liter om man legger ned begge seteradene. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema / Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema