Totalt fire kommuner i Troms oppfordres av Fylkesmannen til å gjøre forbedringer på visse områder i de kommunale grunnskolene. Nordreisa, Kvænangen, Skjervøy og Kåfjord er de fire kommunene i Troms som Fylkesmannen mener må ta grep i skolen.

Nordreisa og Kvænangen skal inn i Veilederkorpset. Skjervøy kommune og Kåfjord kommune har allerede vært med i dette. Skjervøy skal fortsatt få oppfølgning for videre utvikling, og Kåfjord skal være med i et større prosjekt der barnehagene også inngår.

Skal veilede

Kommunene vurderes ut ifra fem områder; resultater på nasjonale prøver i femte og åttende trinn, grunnskolepoeng, gjennomføring av videregående opplæring og utvalgte spørsmål i Elevundersøkelsen hvor elevene har svart på hvordan de føler at de er fulgt opp. I tillegg er mobbing et område.

Ingen av prosjektene er noe kommunene blir pålagt å være med i, men de blir oppfordret til å delta.

– Det er ikke snakk om noe pålegg i disse tilfellene. Et utvalg data er hentet fra kommunene og hvis man ligger på en grenseverdi eller under grenseverdien i to av tre år på tre indikatorer, så kommer man på denne lista, sier Eivind Bratsberg, seniorrådgiver i oppvekst- og utdanningsavdelingen hos Fylkesmannen i Troms.

– Det er ikke noen dramatikk i tallene, men når vi fikk oversikt over dem, så gjennomførte vi samtaler med alle kommunene. Vår rolle er å tilby veiledning og støtte kommunene opp, men vi kan ikke pålegge dem å delta i for eksempel Veilederkorpset. Men vi skal være trygge på at kommunene jobber med de utfordringene de har, sier han.

To år i Veilederkorpset

Kommunene må søke om å få være med i Veilederkorpset. Bratsberg forteller at kommuner som er førsteprioritert av Fylkesmannen, etter all sannsynlighet vil komme med.

– Etter våre møter med Nordreisa og Kvænangen har vi en helt klar forståelse av at de skal inn i Veilederkorpset. Nå må de først gjennom en søknadsprosess der de beskriver hvordan de tenker videre. Veilederkorpset foregår i minimum fire semestre og er derfor ingen engangssak – de vil bli fulgt opp over tid, sier han.

– Vi har god erfaring med Veilederkorpset i andre kommuner, for eksempel i Balsfjord. Veilederne vil forsøke å få kommunene til å jobbe selv. De kommer ikke å si hvordan man skal gjøre det, men bidrar sterkt til å hjelpe kommunene å ta tak i sine utfordringer. De får hjelp med analysearbeid og kompetansenivå, der de selv kan være med å bestemme hvilke områder de trenger mer kompetanse på.

Skjervøy jobber videre

Kåfjord og Skjervøy kommune har tidligere vært med i Veilederkorpset.

– Nå skal Kåfjord inn i et større prosjekt som inkluderer både barnehage og skole, og omhandler kompetanse i læringsmiljøet. Det er et tilbud som kommer fra Nasjonalt læringsmiljøsenter. Skjervøy vil jobbe videre med utvikling og en rekke tiltak, sier Bratsberg.

– Alle kommunene er innforstått med at de har utfordringer, og alle ønsker å ta tak og utvikle skolene i en positiv retning, legger han til.

Bratsberg sier de fire Nord-Troms-kommunene er positive og ønsker hjelp for å ta tak i sine utfordringer.

– Alle viser positiv vilje for å ta tak i disse utfordringene og delta i ulike satsinger videre.