I hele Norge er det 1.276.432 personbiler som går på diesel. Så er det 1.195.591 som er dreven av bensinmotor, og til slutt har vi 97.523 rene elbiler. Dieselandelen utgjør dermed 49,7 prosent i Norge.

Fordelingen i Nord-Troms

Nå har vi også fått talt opp hva bilene til innbyggerne i Nord-Troms er drevet av. Ved hjelp av SSB-tabellene finner vi at det er registrert totalt 8.598 personbiler i våre seks kommuner ved inngangen til 2017. Av disse går 5.307 på diesel, mens 3.261 brukerbensin. Videre er det 30 rene elbiler. Andelen dieselbiler er således på 61,7 prosent i Nord-Troms.

Andelen varierer fra 60,8 prosent i Skjervøy til 62,4 prosent i Nordreisa.

Et flertall på Stortinget vurderer et forslag om at det ikke skal selges nye bensin- eller dieselbiler etter 2025. Et av spørsmålene denne målsettingen reiser, er hvordan et slikt forbud vil påvirke bruktbilsalget, skriver Aftenposten.

– Det er vanskelig å forutse. Bruktbilene kan bli mer verdifulle når tilgangen på nye bensin- og dieselbiler ikke er der. Men trender kan også påvirke prisene andre veien, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i Norges Automobil-Forbund (NAF) til Aftenposten.

Vil ha flere ladestasjoner

Skal politikerne lykkes med målene, mener NAF at det må bygges flere ladestasjoner for elbiler og flere fyllestasjoner for hydrogen.

NAF gjør det også klart at avgiftene på bil bør dreies fra kjøp til bruk.

- Samtidig ønsker vi at drivstoffavgiftene erstattes av et nytt system hvor du kun betaler for faktisk bruk av veien. Dette vil gi bedre effekt og være mer rettferdig enn å ensidig øke drivstoffavgiften, skriver NAF i en pressemelding.

NAF går inn for å dreie bilavgiftene fra kjøp til bruk. Det betyr at avgiftene knyttet til å eie bil bør gå ned.

- Det bør være billigere å kjøre bil i distriktene enn i områder med mye kø, forurensning og der det finnes alternativ transport tilgjengelig, påpeker forbundet.

NAF ønsker et veiprisingssystem som kan erstatte dagens drivstoffavgifter og bomringer.

- Et slikt system vil kunne ta høyde for hvor du kjører, når på døgnet og hva bilen slipper ut av klimagasser. Dette vil bidra til mindre utslipp fra veitrafikken, noe Norge har forpliktet seg til, minner NAF om.

De største «dieselkommunene»

Dieselandelen varierer fra landsdel til landsdel. Minste andel blant fylkene har Vestfold, med 44,7 prosent. I andre enden har vi Finnmark med nesten 59 prosent. Sogn og Fjordane må også nevnes med nesten 58 prosent. Troms har en dieselandel på 57,3 prosent.

Den største «dieselkommunen» i Norge er Røyrvik i Nord-Trøndelag, der 72 prosent av personbilene kommer inn i denne kategorien. Vesle Utsira kommune i Rogaland har en andel på kun 32 prosent, og er i andre enden.

Nordreisa kommune er Norges 26. største dieselkommune, mens Skjervøy er nummer 47. I Troms er det Lavangen kommune som topper, med en dieselandel på 65,6 prosent. Mens Harstad har minste andel med 54,6 prosent.