Kommunen betalte 200.000 kroner for å være med i destinasjonsselskapet for 2017, men ga tilbakemelding til Visit Lyngenfjord om at det ikke kunne forventes et tilsvarende beløp for 2018. Det skal da ha blitt signalisert fra Visit Lyngenfjord at de jobbet med å redusere kommunenes bidrag, men nå har Skjervøy kommune fått tilbakemelding om at det ikke er mulig å redusere beløpet.

I kommunen er det nå fem bedriftsmedlemmer i Visit Lyngenfjord; Hotell Maritim Skjervøy, Skjervøy fiskecamp, Lyngen Outdoor Center, Syttigrader Nord og Lauksletta Overnatting. Visit Lyngenfjord holder også Arctic Panorama Lodge på med å inngå medlemsskap, det kommer det fram i sakspapirene for formannskapet.

I neste formannskapsmøte skal kommunens videre deltakelse opp til behandling.

Bør være et mål

Rådmannens innstilling er nå at Skjervøy kommune fortsetter å være med i Visit Lyngenfjord og betaler 200.000 kroner for det, også i 2018. Midlene gis fra kommunalt næringsfond, og inngåelsen av avtalen forutsetter at stedskvalitetene fra Nord-Troms, «Der kontraster former folk», innlemmes i arbeidet med områdemarkedsføring.

– På generelt grunnlag ønsker vi at Visit Lyngenfjord står mer på egne bein og uten for mye økonomisk involvering av kommunene, men for oss som ble med i år, så innser vi jo at det foreløpig ikke er realistisk. Jeg tenker at det bør være et mål for Visit Lyngenfjord å ikke være avhengig av kommunale midler, sier Cissel Samuelsen, rådmann i Skjervøy kommune.

– Fra kommunens side ser vi at det skjer mye i reiselivet og at det kan være behov for å støtte destinasjonsselskapet, kanskje spesielt nå som det er mye fokus på vinterturisme og helårig drift.

Rådmannen legger ikke skjul på at de er litt skuffet.

– Vi hadde håpet på en lavere kostnad i 2018, men innser at det vil ta lengre tid.

Kan bli diskusjoner

– Hvordan tror du rådmannens innstilling blir mottatt i formannskapet?

– Det er jeg usikker på. Utviklingsfondet er redusert og vi kan ikke forvente at vi får noen flere midler til neste år. I kampen om utviklingsmidlene så vil det nok bli en politisk diskusjon av hva som skal prioriteres – hva ser man en direkte konsekvens av og hva må man vente på for å få effekt av? Det er en politisk diskusjon på hvor mye kommunen skal bidra med i et destinasjonsselskap. Jeg tør ikke si noe om utfallet i formannskapsmøtet.

Visit Lyngenfjord: Nødvendig med kommunale midler

Visit Lyngenfjord har bestemt at kommunene skal betale den samme prisen for å være medlem, fordi destinasjonsselskapet gjør like stor innsats for alle.

– Kommunene betaler like mye for å være med i Visit Lyngenfjord. Det er enighet i styret hos eierne om at det skal være slik, fordi vi jobber like mye for alle kommunene, sier reiselivssjef Georg Sichelschmidt i Visit Lyngenfjord til Framtid i Nord.

– Men vi har flere bedrifter i Lyngen, og jobber noe mer der. Samtidig betaler de mer i medlemsskap og de bidrar mer med for eksempel aktiviteter. Hvis en sammenligner midlene, så ser vi at Lyngen gir mer enn Skjervøy.

Han understreker at det er nødvendig å kreve et visst beløp fra hver kommune.

– Det er nødvendig at vi får et visst totalbeløp fra alle kommunene, ellers kan vi ikke jobbe på den måten vi skal gjøre og med oppdraget vi har som destinasjonsselskap.

Avgjørende for utviklinga

– Det er selvfølgelig viktig at Skjervøy kommune fortsetter å være med i Visit Lyngenfjord. Dersom de mener reiseliv er viktig for kommunen, så vil det komme spørsmål om hvem som skal sørge for at reiselivet utvikles. Da kan man enten si at det er bedriftene selv, eller så kan man si at et destinasjonsselskap som jobber for en større region og kan markedsføre den, og har profesjonelle ansatte, er viktig. Det er mange områder hvor et destinasjonsselskap vil være avgjørende for at man får til ting, og for eksempel Visit Norway ikke kan jobbe med Skjervøy.

– Å ha et destinasjonsselskap er avgjørende hvis en mener reiseliv er viktig og en ønsker å utvikle det videre, fastslår han.

Bærekraftig hvalturisme

Sichelschmidt trekker fram hvalturisme som et eksempel.

– Nå er det viktig med et destinasjonsselskap slik at utviklinga av hvalturisme skjer bærekraftig og at det ikke blir bonanza, også blir det slutt om et par år. Vi er ikke interessert i å utvikle noe som bare vil være aktuelt i noen få år. Vi ønsker å utvikle reiselivet bærekraftig for natur, samfunn og økonomisk. Det koster penger og det tar tid, men det kommer aldri til å bli gratis å ha et destinasjonsselskap, og det er ingen bedrifter som kan betale 100.000 kroner for å være med, sier han.

– Har gjort mye for Skjervøy

Reiselivssjefen håper Skjervøy kommune ønsker å være med videre.

– Man må se hva man får tilbake for pengene. Jeg mener at vi har gjort mye for Skjervøy i 2017 og vi håper virkelig at Skjervøy fortsetter i Visit Lyngenfjord.

Reiselivssjef Georg Sichelschmidt i Visit Lyngenfjord sier det er viktig for reiselivet i Skjervøy kommune at de fortsetter medlemsskapet. Foto: ARKIV