For fjerde gang på to måneder har Karl-Gunnar Skjønsfjell måtte ta buss når han egentlig skulle reist med fly mellom Sørkjosen og Tromsø, da flyavgangene har blitt kansellert. Alle gangene har årsaken vært tekniske problemer, ifølge Skjønsfjell.

– Når de kansellerer flyavgangen på grunn av dårlig vær, så aksepterer man det. Men at det bestandig skal være teknisk feil, er vanskelig for meg å kjøpe. For meg virker det som at Widerøe kansellerer når det er få passasjerer som skal til Sørkjosen, da de heller kan sende oss med buss, sier han og legger til:

– På meldinga fra Widerøe i dag står det at passasjerer til blant annet Hammerfest blir booket om til andre flyavganger, fordi de har fly som går samtidig lengre nord enn Sørkjosen. Da kan man spekulere i at når de passasjerene får plass i andre fly, så kan Widerøe spare en flyavgang med å sende oss til Sørkjosen.

Onsdag var det tre passasjerer som tok buss fra Tromsø til Sørkjosen som følge av kanselleringen.

Du kan lese svaret fra Widerøe nederst i saken. Widerøe mener tre av flyene Skjønsfjell har reist med, ble kansellert på grunn av teknisk feil, og ikke fire av flyavgangene. En av flyvningene ble kansellert på grunn av værforhold.

– Ikke til å stole på

Passasjerene kan få pengene igjen dersom flyavgangen blir kansellert. Skjønsfjell mener det største problemet er at en ikke når det en hadde planlagt.

– Det er en ganske dyr flybillett. En ting er at man nesten kaster penger ut av vinduet, men når man er på reise har man ofte et mål, og for min egen del har kanselleringene ført til problemer som for eksempel å måtte utsette møter. Det blir komplisert når man ikke kan forholde seg til at flyet går når det skal.

– Widerøe-flyet er alt for ustabilt til at en kan stole på det. Man kan ikke planlegge at det skal gå etter tida, og det får store konsekvenser for alle som reiser med flyet i Nord-Troms.

Et viktig tilbud

– Flytilbudet fra og til Sørkjosen er kjempeviktig for Nord-Troms. Jeg har vanskelig for å tro at Widerøe har teknisk feil så ofte, da må de i så fall bytte ut flyene for da er de for dårlige. Jeg tror de bruker «teknisk feil» som et motiv for å kansellere avgangene – det er min påstand. Men Widerøe kommer helt sikkert til å avvise det.

Skjønsfjell håper politikere og sentrale personer i næringslivet kan ta tak i problemene.

– Det har konsekvenser for hele regionen at flytilbudet til og fra Sørkjosen er så ustabilt, både for næringslivet, pendlere og andre. Jeg mener politikerne og sentrale personer i næringslivet må jobbe med denne saken og får dette på agendaen.

Widerøe avviser: - Vi planlegger aldri en kansellering

Catharina Solli, informasjonssjef i Widerøe, beklager at Skjønsfjell har måtte oppleve flere kanselleringer på grunn av teknisk feil. Men hun avviser at Widerøe ikke oppgir korrekte årsaker til kanselleringene.

– Det kan jeg avkrefte med en gang. Vi planlegger aldri kanselleringer. Han må ha vært veldig uheldig og dette er veldig beklagelig og leit å høre, sier Solli til Framtid i Nord.

Hun sier at tre av de fire flyene Skjønsfjell skulle reist med, ble kansellert på grunn av teknisk feil.

– Tre av disse flyavgangene ble kansellert på grunn av tekniske årsaker. Det ene flyet sto i Lakselv med teknisk feil, den andre hadde problemer i Tromsø og måtte returnere, og den siste sto i Kirkenes med teknisk feil. Men en av de fire flyavgangene ble kansellert på grunn av dårlige værforhold.

Må rapportere inn årsakene

Hun avviser at Widerøe bruker «teknisk feil» som motiv for å kansellere avganger, og sier Widerøe aldri planlegger å kansellere noen avganger.

– Dette er påstander. Vi må rapportere inn når det skjer kanselleringer, hva som er årsaken, og vi kan ikke lyve på dette. Det blir nøye fulgt opp av tilsynet. Så den påstanden må jeg avfeie.

– I dette tilfellet er det for mange tekniske kanselleringer og det beklager vi. Når det skjer, så setter vi inn bakketransport. Vi har aldri planer om å forhåndskansellere noen avganger og vi lyver ikke om årsakene til kanselleringene våre.

Solli bekrefter at det har vært flere kanselleringer de siste dagene enn det pleier å være, noe de jobber med å få i orden.

VIKTIG TILBUD: Widerøes flyvninger til og fra Sørkjosen er et viktig tilbud for Nord-Troms.

– Tar ingen sjanser

Solli mener Widerøe har gode fly for forholdene i Norge.

– Angående at han mener vi kanskje har for dårlige fly; vi opererer i Norge med værforholdene og topografien som er her, og det tør jeg å påstå at ingen andre i verden gjør. Sørkjosen er kjent for å ha utfordringer med været, imens andre steder har høye fjell og dype daler. Det er tøffe fly vi har og de er kontinuerlig inne til tilsyn, sier hun og legger til:

– I 2016 ble vi kåret til flyselskapet med best regularitet i hele verden. I fjor høst hadde vi tre måneder med best regularitet i verden, og Norge er i en særstilling når det kommer til værforhold. Vi er ikke tilfreds med at han har fått kansellert tre av fire flyvninger på grunn av teknisk feil, men hos oss kommer sikkerheten først. Vi tar ingen sjanser, og det tror jeg våre passasjerer setter pris på. Vi finner ikke på andre årsaker til kanselleringene våre.

Widerøe har også fått inn flere ekstrafly. Ifølge Solli har Widerøe veldig god statistikk i forhold til flyavganger og punktlighet.

Kan få pengene igjen

Passasjerene har rett til å få refundert billetten eller omruting av billetten dersom flyavgangen blir kansellert.

– Hvis du for eksempel har et møte du ikke rekker fordi bakketransporten tar for lang tid, så får du muligheten til å refundere billetten. Eller har du ikke lenger en intensjon om å reise fordi flyet ble kansellert, så får man også refundert billetten, sier Solli og henviser til EUs regelverk.

– Kan du si hvor mange kanselleringer dere har hatt fra 1. desember 2017 til i dag?

– Nei, det kan jeg ikke. Det er ikke informasjon vi gir ut på grunn av konkurranse og lignende. Men vi rapporterer inn til Avinor.