En av initiativtakerene bak konseptet med skiturisme under nordlyset, innehaveren av Moonlight Mountain Gear, Bjarte Hollevik, sier at ideen bak reiselivskonseptet er å tilby guidede skiturer i Finnmark og Nord-Troms også når dagslyset er fraværende fra landsdelen.
– Vi har nå hatt en rekke internasjonale ski- og reiselivsmagasin som har testet ut ski og nordlysturer til stor begeistring, forteller Hollevik til Framtid i Nord.
Store skinasjoner
I hele forrige uke var ski- og reiselivsmagasin fra flere store ski-nasjoner samlet i Burfjord og Alteidet for å oppleve skiturer både på dagtid og i nordlyset. Representanter fra Backcountry Magazine (US), Bravo ski (Japan), Fall-Line (UK), Ski-Canada Magazine og en rekke italienske reiselivsaktører ble ifølge Hollevik svært så fascinert av mulighetene, selv om de også fikk oppleve det meste av vær som landsdelen kan tilby.
– Men lørdagen fikk vi 4 timer med fantastisk nordlys over oss, og gruppen var helt i ekstase, sier han.
Ski Grunderen fra Burfjord mener at nettopp det å kombinere skikjøring i urørte fjellsider med nordlysopplevelser, er det som gjør konseptet så unikt, og i tillegg kan den reiselivsbaserte topptursesongen forlenges med flere måneder.
– Fra januar måned er det vanligvis gode skiforhold, men relativt lite folk på tur på grunn av lite dagslys, poengterer han.
Hollevik ser også muligheten til å markedsføre de egenproduserte hodelyktene, fjellskiene og de patenterte telerando bindingene som han selger gjennom merkevaren Moonlight Mountain Gear.
Utfordrende
Hollevik mener det er et potensial for toppturer i nordlys som et nisjeprodukt i et stadig voksende reiselivsmarked hvor skiopplevelser i Nord-Troms og Finnmark gjennom flere år har opplevd en vekst i antall besøkende.
De siste åra har også nordlysturisme eksplodert, hvor hotellbransjen i de store byene nå har flere gjestedøgn på vinteren enn høysesongen i sommermånedene. I tillegg har antall reiselivsaktører som tilbyr nordlysaktiviteter blitt mangedoblet siden 2006.
– Vi skal nå jobbe med å skreddersy produktet, og få det ut på markedet, sier Hollevik til Framtid i Nord.
Tore Karlstrøm fra opplevelsesbedriften Bre og Vandring fra Langfordbotn som har spesialisert seg på guidede turer på ski- og isbre, og en del overnattingsfasiliteter i området er med i konseptet sammen med Hollevik, men han påpeker at også flere aktører er interessert i å være med på å utvikle dette reiselivsproduktet.
Men det er en vei å gå for å nå et marked når det gjelder å kombinere skikjøring og nordlyssafari, i hvert fall er det erfaringen som daglig leder i Visit Lyngenfjord, Georg Sichelschmidt sitter med. De har i år prøvd å selge en pakke med toppturopplevelser med nordlys, men ser at det er vanskelig.
– Turistene som vi stå på ski i Nord-Troms ønsker mest mulig skikjøring i kombinasjon med naturopplevelse. Det kan virke som at januar og februar er en tid hvor det er vanskelig å selge inn skiturer, poengterer Sichelschmidt, og legger til at skiturister på lik linje med fisketurisme og nordlysturisme er vanskelig å selge inn andre aktiviteter enn det de er kommet for å oppleve.
- Men det er et svært eksotisk produkt som jeg håper vi kan få til, avslutter han med.