En av initiativtakerene bak konseptet med skiturisme under nordlyset, innehaveren av Moonlight Mountain Gear, Bjarte Hollevik, sier at ideen bak reiselivskonseptet er å tilby guidede skiturer i Finnmark og Nord-Troms også når dagslyset er fraværende fra landsdelen.

– Vi har nå hatt en rekke internasjonale ski- og reiselivsmagasin som har testet ut ski og nordlysturer til stor begeistring, forteller Hollevik til Framtid i Nord.

Store skinasjoner

I hele forrige uke var ski- og reiselivsmagasin fra flere store ski-nasjoner samlet i Burfjord og Alteidet for å oppleve skiturer både på dagtid og i nordlyset. Representanter fra Backcountry Magazine (US), Bravo ski (Japan), Fall-Line (UK), Ski-Canada Magazine og en rekke italienske reiselivsaktører ble ifølge Hollevik svært så fascinert av mulighetene, selv om de også fikk oppleve det meste av vær som landsdelen kan tilby.

– Men lørdagen fikk vi 4 timer med fantastisk nordlys over oss, og gruppen var helt i ekstase, sier han.

Ski Grunderen fra Burfjord mener at nettopp det å kombinere skikjøring i urørte fjellsider med nordlysopplevelser, er det som gjør konseptet så unikt, og i tillegg kan den reiselivsbaserte topptursesongen forlenges med flere måneder.

– Fra januar måned er det vanligvis gode skiforhold, men relativt lite folk på tur på grunn av lite dagslys, poengterer han.

Hollevik ser også muligheten til å markedsføre de egenproduserte hodelyktene, fjellskiene og de patenterte telerando bindingene som han selger gjennom merkevaren Moonlight Mountain Gear.

Utfordrende

Hollevik mener det er et potensial for toppturer i nordlys som et nisjeprodukt i et stadig voksende reiselivsmarked hvor skiopplevelser i Nord-Troms og Finnmark gjennom flere år har opplevd en vekst i antall besøkende.

De siste åra har også nordlysturisme eksplodert, hvor hotellbransjen i de store byene nå har flere gjestedøgn på vinteren enn høysesongen i sommermånedene. I tillegg har antall reiselivsaktører som tilbyr nordlysaktiviteter blitt mangedoblet siden 2006.

– Vi skal nå jobbe med å skreddersy produktet, og få det ut på markedet, sier Hollevik til Framtid i Nord.

Tore Karlstrøm fra opplevelsesbedriften Bre og Vandring fra Langfordbotn som har spesialisert seg på guidede turer på ski- og isbre, og en del overnattingsfasiliteter i området er med i konseptet sammen med Hollevik, men han påpeker at også flere aktører er interessert i å være med på å utvikle dette reiselivsproduktet.

Men det er en vei å gå for å nå et marked når det gjelder å kombinere skikjøring og nordlyssafari, i hvert fall er det erfaringen som daglig leder i Visit Lyngenfjord, Georg Sichelschmidt sitter med. De har i år prøvd å selge en pakke med toppturopplevelser med nordlys, men ser at det er vanskelig.

– Turistene som vi stå på ski i Nord-Troms ønsker mest mulig skikjøring i kombinasjon med naturopplevelse. Det kan virke som at januar og februar er en tid hvor det er vanskelig å selge inn skiturer, poengterer Sichelschmidt, og legger til at skiturister på lik linje med fisketurisme og nordlysturisme er vanskelig å selge inn andre aktiviteter enn det de er kommet for å oppleve.

- Men det er et svært eksotisk produkt som jeg håper vi kan få til, avslutter han med.

To av initiativtakerne bak topptur og nordlys er Tore Kalstrøm fra Bre og Vandring og Bjarte Hollevik i Moonlight Mounatain Gear. Foto: Jan Arild Hansen