Hans Kristian er en 27 år gammel mann fra den lille bygda Ørnes i Lyngen, ferdig utdannet elektroingeniør til våren og starter med sivilingeniør-utdannelsen i Trondheim til høsten. Han er glad i å gå på fjellet. Afrikas høyeste fjell heter Kilimanjaro og denne turen beskriver han som en fantastisk opplevelse. Kilimanjaro er 5895 meter over havet, og ble bestiget av 9 studenter (6 jenter og 3 gutter) fra Norge sammens med et team bestående av 28 afrikanske hjelpere.

Det finnes mange forskjellige ruter å gå fjellet på, gruppen valgte en rute som heter Machame route, også kalt "whiskey route". Dette ruten brukte vi 7 dager på og der opplever man mange ulike klimaer på sin ferd.

Startet ved Machame Gate som var 1800 moh. de lokale hjelperne bærte telt, mat, vann, soverposer og liggeunderlag osv. Alt vi trengte å tenke på var oss selv og dagsekken vår som besto av niste og vann pluss ekstra skift. Første dag gikk vi opp gjennom regnskogen omkring 17 km. til Machame Camp som ligger 3100 moh.

For hver gang vi kom til en ny camp hadde hjelperne rukket å sette opp teltene og laget mat til oss. Etter frokost neste dag var det nye 9 km. opp til neste camp som var 3840 moh.

Dagen etter gikk til 4630 moh. før vi gikk ned til 3860 moh. igjen samme dag, dette for å avklimatiseres mot høydesyken som kan ramme en hardt hvis man ikke tar det med ro.

På den femte dagen gikk vi opp til 4600 moh. og dette var campen vi skulle gå til toppen fra. og vi startet å gå i elleve-tida på kvelden, dette var den desidert tyngste etappen og ble en påkjennelse på samntlige i gruppa, men hjelperne motiverte oss med sang og munter stemning. Vi gikk i mørke med hodelykt og kom frem tidlig på morgenen omkring klokken seks. Alle klarte seg til toppen, men bar preg av svimmelhet og kvalme. Dette pga. den tynne lufta. Vi kom opp til Stella Point som ligger ca. 1 time unna Uhuru peak summit, der vi fikk med oss den afrikanske soloppgangen, det var fantastisk.