Denne uken kommer det endelig på plass mobildekning i tunnelen.

- Ja, det er kraftig forsinket men i neste uke skal dekningen etter planen være på plass. Mandag og tirsdag skal det måles inn og så er det bare å sette i drift. Det vil bidra til å øke sikkerheten i tunnelen, sier byggeleder Yngve Volden i Statens vegvesen.

– Mobildekning er viktig, slik at vi kan få informasjon innenfra hvis det skulle oppstå en kollisjon eller en brann i tunnelen, sier brannsjef for Nord-Troms brannvesen, Nils Arnold Nilsen, som har ansvaret for det interkommunale samarbeidet mellom Kvænangen, Skjervøy, Nordreisa og Kåfjord.

Bussbrann

Brann i tunneler ble igjen aktualisert etter bussbrannen i Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane tirsdag. Den tunnelen er sammen med Maursundtunnelen blant de 42 såkalte høyrisikotunnelene i Norge – definert av Transportøkonomisk institutt. Nilsen er klar på at forholdene ikke er ideelle i Maursundtunnelen.

– Vi er opptatt av å ikke skremme folk. Generelt sett er tunnelene i Nord-Troms gode, men Maursundtunnelen er en av de gamle tunnelene der vi har utfordringer, sier Nilsen, og utdyper:

– Det er en veldig bratt tunnel med en U-formet profil. Ja, den er nesten V-formet. Det gir utfordringer både sommer og vinter, men spesielt på vinteren. Da er det mange hendelser og tilfeller der trailere har problemer. Det kan være vanskelig å stoppe foran portene når man skal det, det er trangt både i bredden og i høyden, og så er ikke brannsikkerheten i tunnelen optimal, sier Nilsen.

En kollisjon og en påfølgende brann inne i tunnelen er skrekkscenarioet for Nilsen.

– Da vil det bli en voldsom varme- og røykutvikling i tunnelen. Skal vi da inn til for eksempel fastklemte passasjerer i en buss, så har vi en stor utfordring. Vi har sett eksempler på at man bare må velge å la brannen brenne ut, sier Nilsen.

Mye tungtrafikk

Odd Hugo Pedersen distriktssjef i Norges Lastebileier-Forbund, viser til at Maursundtunnelen har mye tungtrafikk.

– Ja, det er ganske mye tungtrafikk gjennom tunnelen – blant annet på grunn av lakseslakteriet på Skjervøy. Da er det særs viktig at kjøretøyene som kjører gjennom tunnelen er i god teknisk stand. Risikoen for brann i bremsene er stor når du skal ned og må bremse med fullastede vogntog – som jo ofte er tilfelle når trailerne er fulle av laks, sier Pedersen.

Mindre sjanse

Og å minske risikoen for brann er det Odd Hugo Pedersen fokuserer på.

- Er lastebiler og busser i god teknisk stand så er det betydelig mindre sjanse for at det oppstår brann, sier Pedersen, som nevner eksempler på spesielt utenlandske tungkjøretøy der bremsene ikke har vært gode.

– Det begynner å bli mange tunneler i vårt område og når de nye og moderne tunnelen blir ferdige, så blir kontrastene til de gamle veldig store, Vi har i fokus på sikkerheten og kommer til å jobbe hardt med hver eneste tunnel for å gjøre dem så sikre som mulig, sier Nils Arnold Nilsen.

Brannsjef Nils Arnold Nilsen i Nord-Troms brannvesen er glad for at mobildekningen snart er på plass i Maursundtunnelen. Foto: Thomas Wahlgren
Faren for tunnelbrann stiller ekstra krav til dwen tekniske standen til de tunge kjøretøyene, sier Odd Hugo Pedersen i NLF. Foto: Thomas Wahlgren