Enova ønsker å tilby pengestøtte for utbygging av hurtigladere i kommuner som har maks én hurtiglader fra før.

– Dette blir et startskudd for de mange stedene hvor elbilsatsingen ennå ikke har kommet i gang. Ordningen er relevant for aktører i nesten 300 kommuner, og vi håper å sparke i gang markedet i flest mulig av disse, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

Enova dekker 40 prosent av investeringskostnaden, men med en øvre grense på 200.000 kroner per hurtiglader.

– Mange steder i distriktet er det så få elbiler at hurtigladestasjoner vil være ulønnsomme enda en god stund framover. Ved å tilby støtte til bygging av hurtigladere i disse kommunene, ønsker vi å gjøre elbiler til et reelt alternativ for enda flere, enda raskere, sier Kvam.

Første til mølla

Søknadene vil behandles med først-til-mølla-prinsippet.

– Vi vil evaluere støttetilbudet årlig, og kan ikke si noe om hvor lenge tilbudet vil gjelde. For å framskynde utviklingen er det et poeng å få potensielle aktører i gang så raskt som mulig, og for dem er det uansett en fordel å være tidlig ute lokalt i sin kommune, sier Kvam i Enova.

Enova støtter inntil to hurtigladere per kommune.

230 ladere

Selskapet har hittil støttet bygging av totalt 230 hurtigladere langs hovedfartsårene i Norge.

– Dette åpner for utvidet bruk av elbil på nye steder og for flere brukergrupper. Den nye satsingen kan bli viktig for taxier og annen lokal nyttetransport, samt pendlere og andre med lengre kjørelengder utenfor hovedfartsårene.