Det melder selskapet i en pressemelding fredag formiddag.

De siste flyvningene vil skje 12. januar 2018.

- Hovedårsaken til at vi har tatt denne beslutning er at det ikke er økonomisk forsvarlig å drive videre med det materiellet vi har i dag, sier styreleder Ola Olsen.

- Videre vil en styrt avvikling innen rimelig tid gjøre oss i stand til å innstille driften i FlyViking AS, samtidig som verken kunder, leverandører, ansatte eller innleid personell blir skadelidende, legger han til.

Mange utfordringer

Det er i all hovedsak manglende økonomiske resultater som gjør at styret nå innstiller driften, men det er ifølge pressemeldingen flere andre underliggende årsaker.

- Vi har hatt større tekniske utfordringer med de tre første Dash 8-100 maskinene enn forventet. Dette har ført til mange kanselleringer og tap av kunder, sier daglig leder Heine Richardsen.

- Den fjerde maskinen var planlagt å settes i drift i november, men en vital funksjon manglet på flyet. Dette gjorde det umulig å bruke det på våre ruter, og dermed kunne ikke maskinen brukes som reservefly og den planlagte utvidelsen av rutenettet ble umulig å gjennomføre, legger han til.

Rutekanselleringer

Mange rutekanselleringer og dermed refusjoner til passasjerene har også hatt negativ finansiell effekt for selskapet, og har dessuten gjort noe med kundenes tillit til selskapet, fastslår Richardsen.

Han nevner også utfordringer med bestilling av flybilletter som en årsak, da de ikke har hatt mulighet å distribuere billetter gjennom Amadeus GDS. Dette har ført til at bedrifter som benytter seg av reisebyrå ikke har kunne valgt FlyViking.

- I tillegg ser vi at brukervennligheten i vårt eget system har vært for dårlig. Dette har på sin side gjort det utfordrende for kundene å gjennomføre bestillinger via våre egne nettsider, sier Richardsen og legger til at i etterpåklokskapens lys burde de hatt bedre løsninger på dette fra starten av.

Opprettholder en rute

Det er imidlertid besluttet å etablere et nytt aksjeselskap, som i første omgang skal ha som oppgave å opprettholde ruten Ørland-Oslo-Ørland. Dette skjer gjennom overføring av ruten til et annet regionalt flyselskap, som vil jobbe sammen med det nye selskapet.

Det vil også etter nyttår gjøres en vurdering på om det vil være mulig å skape lønnsomme flyruter med andre flytyper enn det FlyViking nå har brukt.