Reidar Bakkehaug leder Betongservice AS. Selskapet med base i Sørkjosen skulle levere over 20.000 kubikkmeter med betong til OSSA og tunnelen.

– Vi har allerede investert 10-11 millioner kroner i nytt, fastmontert utstyr. Det er i øyeblikket tapte penger, sier Bakkehaug.

Les saken: Av nyeste sort

Størst

Betongservice AS var dermed den største underentreprenøren til OSSA- Obras Subterraneas. Eksakt hva kontrakten beløpe seg til vil ikke Bakkehaug gå i detaljer på, men han sier bruddet merkes brutalt.

– Vi har gått til oppsigelse av seks mann. Noe annet alternativ er det ikke. Vi kan ikke permittere når vi ikke har noe  de eventuelt kan komme tilbake til.

Han har også vært i kontakt med en rekke andre selskaper som sto under kontrakt med det spanske selskapet.

– En entreprenør i Alta har brukt nær åtte millioner kroner på nytt utstyr. Han aner heller ikke hva han skal gjøre.

Må fordeles

Bakkehaug sier han forventer at Statens vegvesen tar samfunnsansvar i saka.

– Jeg vet jo ikke om det kan gjøre slikt, men slik jeg og vi som er rammet av dette der det, bør vegvesenet bestrebe seg på å sikre at vi som hadde kontrakter med OSSA, for ny kontrakt med den som vinner den nye anbudsrunden. Om ikke kan dette bli veldig stygt.

Reidar Bakkehaug vil imidlertid foreløpig ikke si noe om hva han mener om at OSSA fikk sparken.

– Nei, det er ikke noe jeg har forutsetninger for i dag til å si for mye om. Det er eventuelt noe man må komme tilbake til.

– Ikke mulig

Prosjektleder  i Statens vegvesen, Gudmund Løvli, er helt klar på at han ikke kan gi bedriftene i Nordreisa noen lovnader.

– Nei, det er ikke mulig å love.

Samtidig mener han de har et fortrinn.

– De har allerede kjennskap til prosjektet, og de er rigget for å ta oppdrag der. Det vil jeg jo anta taler godt til deres fordelnår eventuelt en nu entreprenør skal ut og finne underentreprenører.

HER KAN DU KJØPE TILGANG TIL DAGEN AVIS

Det ble klart like før påske at kontrakten mellom Statens Vegvesen og OSSA ble hevet. Foto: Johanne P. Elvestad