Idar Sandvik syns argumentet med scooterkjøring som miljøversting er dårlig.

Troms politidistrikt kom torsdag med en pressemelding om motorferdsel i utmark, på bakgrunn av flere kontroller i det siste. Leder i Nordreisa snøscooter- og båtforening har ingenting imot kontrollvirksomheten.

– Nei, det syns jeg er helt greit. Det må man akseptere på lik linje med kontroll av biler på veien. Jo mindre kontroller det er, jo mer får den ulovlige kjøringen utvikle seg. Det må ligge en liten tanke i bakhodet hos alle at hvis man kjører ulovlig, så blir man tatt. Den er viktig både i scooterløypa og på bilveiene, sier Sandvik.

Tveegget sverd

Han har rundt 250 medlemmer i foreningen, som i hovedsak består av scootereiere.

–  Jeg kan bare prate for Nordreisa kommune og her vil jeg si at ulovlig kjøring ikke er et stor problem. Her som andre plasser er det noen elementer som kjører alvorlig, men det betyr ikke at alle scooterkjørere gjør det. Det er jo ikke sånn at hvis en skiløper blir tatt for doping, så er alle dopet, sier Sandvik.

– Politiet har fått kritikk for ressursbruken i jakten på scooterkjørere. Hva syns du om å bruke helikopter for å knipe scooterfolk med urent mel i posen?

– Det er klart at det er et tveegget sverd. Jeg forstår at folk som kanskje har hatt innbrudd i en hytte og har fått beskjed fra politiet at de ikke har ressurser eller penger til å komme, reagerer på at politiet har råd til å bruke 50.000 på helikopter for å jakte scootere. På den annen side så ser jeg kontrollmyndighetenes måte å tenke på med at man dekker store områder på kort tid, kontra å kjøre runde på scooter for å finne ulovlige scooterkjørere. Det blir et regnestykke, sier Sandvik.

Føler seg ikke truffet

At scooterkjøringen skal utgjøre et så voldsomt naturproblem har imidlertid Sandvik tungt for å svelge. Politiet skriver blant annet at «Mengden motorferdselen i utmark utgjør nå et massivt problem, og har stor negativ innvirkning på naturmiljøet både for mennesker og dyr».

– Det må jeg si, at jeg ikke føler meg spesielt truffet av den påstanden. Om man kjører 10 scootere eller 15 scootere så er det uansett snakk om en «fjert i universet».

Sandvik er klar på at jo mer man kontrollerer, jo mer vil man avdekke.

– Sånn er det jo langs veiene også. Økt antall kontroller gir jo økt antall med bøter. Men å konkludere med at det er mer ulovlig kjøring på bakgrunn av det, syns jeg blir feil, sier Sandvik.