Fremskrittspartiet har senket engangsavgiften på vanlige familiebiler for folk flest med 20.000 kroner per bil i snitt. De største lettelsene har gått til ladbare hybridbiler, og bilsalget domineres nå av ladbare varianter av Mitsubishi Outlander, Volkswagen Golf og Volkswagen Passat. Salget av ladbare hybridbiler har ført til en betydelig nedgang i salget av tunge SUVer med høye CO₂-utslipp, og mer enn fire av ti kjøper nå ny bil som helt eller delvis kan kjøres på strøm. Det betyr at Norge nå ligger betydelig under EUs mål om 95g/km innen 2020.

Da Fremskrittspartiet kom i regjering utgjorde hybrid- og elbiler 16 prosent av nybilsalget. På tre år har andelen tredoblet seg og ligger nå 48 prosent, ifølge salgstallene for september. Det er trolig bare snakk om kort tid før el- og lavutslippsbiler utgjør flertallet av solgte personbiler i Norge. Fra 2013 til i år har gjennomsnittlig CO₂-utslipp for solgte biler i Norge gått fra 123 gram per kilometer til 93 gram per kilometer – en reduksjon på 24 prosent. Det viser at det er positiv stimuli som virker.

Den betydelige miljøgevinsten knyttet til Fremskrittspartiets avgiftskutt gjør at radikale krefter har brukt mye tid og ressurser på å spre faktafeil om effekten av avgiftsendringene. Enkelte har for eksempel prøvd å skape et inntrykk av at folk som kjøper ladbare hybridbiler velger å ikke lade dem, og at folk velger å bruke mer penger på bensin enn nødvendig. En undersøkelse gjennomført av TNS-Gallup viser derimot at 8 av 10 med slike biler lader bilen en gang i døgnet eller hver gang de parkerer nær hjemmet. Litt eldre tall fra TØIs reisevaneundersøkelse viser at bare 22 prosent av daglige bilreiser er på over 20 kilometer, og at gjennomsnittlig reiselengde for bil på 15,8 kilometer. Det betyr at de fleste kan kjøre elektrisk i hverdagen med ladbar hybridbil.

Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2017 enda lavere engangsavgift. Helt konkret foreslår Fremskrittspartiet i regjering å fjerne hele effektkomponenten, å redusere vektkomponenten, og øke vektingen av utslipp som NOₓ og CO₂. Resultatet er lavere engangsavgift på mange trygge familiebiler, og at det blir slutt på å straffe miljøvennlige hestekrefter. Folk skal fortsatt få kjøre bil til jobben og få levert barn i barnehagen.