På Furuflaten var det tidligere slik at det navnet du fikk til dåpen nokså sikkert ikke var det folk kjente deg ved. Kallenavnene florerte, og for mange var de så vanlige at navneeieren selv ikke reagerte på annet.

Det er ikke bare mennesker som får navn, ei heller tilnavn. Fjell, øyer, veier og tunneler «døpes» av det offentlige, for så å omdøpes av folket. Kågentunnelen i Skjervøy er et slikt eksempel, for selv om «skredsikringstunnelen» er både lengre og mer kronglete, så er det det tunnelen heter.

I så måte er jo Ullsfjordforbindelsen et riktig navn. Det er jo tross alt en vei som skal gi forbindelse langs Ullsfjorden. Imidlertid tyder mye på at den også er hemmende for prosjektet. Navnet antyder jo at prosjektet, som er kalkulert til å koste rundt tre milliarder kroner, kun er til nytte for noen få sjeler bosatte langs Ullsfjorden.

Og i så fall er navnet feil. Ullsfjordforbindelsen er så langt fra en internvei i Lyngen og Tromsø som en kan komme. Når - for vi formoder fortsatt den kommer - vil den gjør livet i hele Nord-Troms og Nord-Norge langt lettere.

Det har vi fått et lysende eksempel på de siste dagene. Fra midnatt og 17 timer ut i søndagen var Nord-Norge isolert. Det var stengt på E6, stengt ved Pollfjellet og stengt ved Breivikeidet. Skulle man nordover, var eneste kjørbare vei inn i Sverige ved Bjørnfjell.

Hadde veien langs Ullsfjorden stått ferdig, ville veien fra Ramfjorden til Lyngseidet vært åpen. Da hadde veien til nordområdene ligget åpen, uansett hva E6 og Fv868 angikk.

Nordområdeveien er også det vi ser blir brukt om veien av sentrale personer tilknyttet prosjektet. Det er et svært klokt navneskifte. Det er tross alt ikke snakk om at man pynter brura, men at man realitetsorientere hva det er snakk om.

Det blir ikke en internvei for Lyngen, men en sentrsal ferdselsåre fra vest til øst og omvendt. Og denne helga har vi igjen sett at det haster å få den etablert - Nordområdeveien vår.