Vi foreslår at fylket fortsetter der Fylkestinget slapp i 2019, nemlig med vedtatt Regional Plan for Ullsfjordforbindelsen (UFB), vedtak om videreføring av planleggingen og at elektrifisering ikke skal gjelde Ullsfjordferga. Styret foreslår at den planlagte hybridferga over Ullsfjorden overføres til strekningen Sør‐Rollnes‐Stangnes (hybridferge). RTP‐en fremhever UFB for nedkorting av kjøredistanser og nyttig omkjøringsvei for E6 og E8.

Etter mars 2019 har UFB forbedret seg vesentlig som prosjekt sammenlignet med det prosjekt Fylkestinget vedtok. De nye trafikktallene basert på korrekte metoder, ligger høyt over tallene i Regional plan. Det betyr at veiens betydning øker formidabelt og at bompengefinansieringen blir større. Det er derfor all grunn nå til å realisere prosjektet som Fylkesveiprosjekt. UFB/Nordområdeveien vil da utgjøre det viktige første trinn i kystveien i Troms (Harstad‐Finnsnes‐Tromsø‐Nord‐Troms/Finnmark).

Foto: Sjurelv AS / iTromsø

Feil beregninger presentert i RTP‐dokumentet

Styret har notert seg at Fylket i siste notat har foretatt beregninger av hva Troms Fylke egentlig må betale for Ullsfjord‐ og Langsundforbindelsen. Påstanden er at UFB vil koste 3,4 mrd kroner og koste Fylkeskommunen 6,9 MRD kroner med renter etc! Det er tall vi overhodet ikke kjenner igjen. Styret ser frem til å få beregningene presentert. Etter våre kunnskaper om prosjektets finansiering, betaler bompenger over 20 år et lån på 2 mrd kroner INKLUDERT renter, Staten ca 500 mill kroner i fergeavløsningsmidler, INKLUDERT renter, pluss ca 600 mill kroner over 45 år (som blant annet kan brukes til å betale renter) og ca 700 mill kr i rassikring hvorav staten betaler halvparten.

Spørsmålet vårt er hvordan de 350 mill kroner Fylket må sette inn i rassikring, kan bli 6,9 mrd kroner med renter? Når man i tillegg tar med at de nevnte ca 600 mill kroner fra staten over 45 år kan benyttes til å betale rentene for virkemidlet rassikring, blir regnestykket totalt uforståelig.

Styret gjør oppmerksom på at Regjeringen nå utreder VEGPRISING. Saken blir muligens behandlet i Stortinget våren 2023. Det er stor sannsynlighet for at vegprising/bompenger kan bli langvarig eller sågar permanent. Vi gjør oppmerksom på at UFB fra år 21 til og med år 24 vil ta inn ca 1 mrd i bompenger, m.a.o kan bompenger betale hele UFB/Nordområdeveien i løpet av 24 år, UTEN AT FYLKET SKAL BETALE EN KRONE I RENTER. Lånebeløpet vil heller ikke påvirke Fylkeskommunens låneramme (bompengeselskapet). Fylket påpeker en viktig forskjellsbehandling mellom stat og fylke når det gjelder Fergeavløsningsmidlene: Mens staten får utgiftene til renter bevilget av staten, må Fylket betale rentene selv. Det er, etter styrets mening, en meningsløs forskjellsbehandling av veifinansiering som må avskaffes omgående

Avvikling av fergedrift

Fergedrift virker hindrende for biltrafikken og er kostbart å drive. Etter at nytt virkemiddel ble innført i juni 2021, vil det være en god strategi å legge ned ferger der hvor tunnel eller bru kan etableres på rimelig vis. Aktuelle fergestrekninger kan være Reinøy‐ferga, ferga til Arnøya, Ullsfjordferga m fl. Fergefylket Troms har i alt for liten grad benyttet seg av dette virkemidlet. Fylket må etablere en aktiv strategi for å legge ned ferger.

Kraftsatsing på rassikring

Rasfylket Troms og 8 andre fylker med stor rasfare, har dannet en gruppe med formål å øke satsingen på rassikring. Det har ikke gitt resultater til nå. Satsingen bør mangedobles, f.eks etter mønster fra oppfølgingen av tunneldirektivet. Der skal man bruke tusenvis av millioner på å forbedre den sikreste delen (tunneler) av det norske veinettet. Oppgraderingen skal være ferdig i 2026! En tilsvarende satsing på den farligste delen av vårt veinett, nemlig den rasfarlige delen, ferdigstilt før 2030, bør iverksettes snarest. Troms satsing på kun å etablere varsling må stoppes. Det er ferdsel man skal etablere i rassikringsprosjekt.

Reiselivets vei‐behov prioriteres på topp

Sjømat‐satsingen fra kyst til marked har nå vart i mange år og mye penger er brukt til dette formål. Utviklingen av turistnæringen i nord har vært stor og det forventes fortsatt sterk vekst. Det er nå på tide å gi denne næringen første prioritet i fylkets veisatsing.

Prosjektvurdering og finansiering

Styret henviser til sin første uttalelse der man går grundig gjennom rutinene for prosjektvurdering og finansiering. Rutinene må legges om slik at trafikkvurderingene følger Vegdirektoratets retningslinjer, og finansieringsopplegg må beregnes med reelle, og ikke beregningstekniske renter. Hvis ikke vil Troms bli den store veitaperen fordi veiprosjektene aldri når opp i nasjonale prosjektvurderinger.

Miljøhensyn

UFB / Nordområdevegen er det prosjektet i Nord‐Norge som kan redusere lengst avstand og dermed mest utslipp. Med bakgrunn i bærekraft og miljøhensyn bør derfor prosjektet komme høyt opp på fylkets prioriteringsliste for realisering.