I forbindelse med et innlegg om Nordområdeveien ble det stilt et spørsmål av leder for Tromskomiteen for jernbane, om Nord-Norgebanen og fokuset vårt i den saken.

Norge nord for Fauske er som kjent uten jernbane med unntak av Ofotbanen fra Narvik til Kiruna. I forbindelse med fylkets innspill til Nasjonal transportplan, så har også vi fra KrF spilt inn at Nord Norge må få jernbane. Dette har vi også med i valgprogrammet for fylkestingsvalget. Da er det særlig 3 momenter som vi har fremmet i debatten, og kommet med innspill på. Dette har vi også brakt videre til våre stortingspolitikere.

KrF har valgt å peke på nødvendigheten av å få et dobbeltspor på strekningen Narvik-Kiruna. Dette vil øke kapasiteten betydelig, og er viktig for frakt av gods til og fra Norge. Denne strekningen har vært debattert jevnlig, og det er nå på tide å få realisert denne.

KrF-politiker Nils Einar Samuelsen er gruppeleder fylkestinget i Troms og Finnmark, og førstekandidat til fylkestingsvalget i Troms. Foto: Marius Hoe

Når det gjelder Nord-Norge banen så må det i første omgang jobbes med å få bygd jernbane mellom Narvik og Tromsø og en sidearm mot Harstad. Dette vil være med på å redusere en hel del av tungtrafikken som går på veiene, og føre det over på bane. Det har også en stor positiv trafikksikkerhetsmessig konsekvens.

Så er det en viktig strekning som også tidligere har vært debattert, men som særlig har aktualisert seg igjen med Finnlands og Sveriges medlemskap i NATO. Det er strekningen Skibotn-Kolari i Finland. Dette er en strekning som jeg tenker vil være viktig i planleggingen av forsvaret på Nordkalotten, og som vil være av stor betydning for NATO sine strategier i Nord. I tillegg er det svært mange vogntog med fisk som går langs en heller dårlig E-8 over Kilpisjarvi, som med fordel kunne gått på bane.

 Den sikkerhetspolitiske situasjonen har endret seg mye bare i løpet av det siste året, med Krigen i Ukraina og NATOs utvidede grense mot Øst. Det aktualiserer igjen utbygningen av jernbane i Nord-Norge og viktigheten av den sett i et sikkerhetsmessig perspektiv. Det gjelder både forflytning av personell og materiell. Dette i tillegg til den store mengde vare og ikke minst fisketransport som fraktes på fylkes og riksveiene her hos oss skulle tilsi at det er både nødvendig og riktig å bygge ut jernbanenettet i Norge til også å gjelde oss som bor i Nord Norge. Dette vil også gjøre det mulig for personer å reise fra vår region og ned på kontinentet med tog.  Disse momentene forventer jeg blir tatt med i utredningen som kommer nå til høsten i forbindelse med den helhetlige tenkningen om transport og infrastruktur i Nord-Norge. KVU for transportløsninger i Nord-Norge.

Til slutt vil jeg også peke på den skjevfordeling som skjer mellom Nord og Sør-Norge når det gjelder samferdselsbudsjettet, der ca. 40% går til jernbane.  Siden nordlige deler av Nordland samt Troms og Finnmark pr. i dag ikke har jernbane så burde en langt høyere andel av samferdselsmidlene gå til utbygging og vedlikehold av veinettet her hos, det ville være en rettferdig fordeling i påvente av vedtaket om jernbaneutbygging i Nord-Norge. Men det virker dessverre som det er mye lettere for sentrale politikkere å bevilge milliarder av kroner til noen kilometer jernbane i sør, f.eks. Follobanen.

Jeg mener at nå er tiden inne for å sette i gang med baneutbygging også i landets nordligste fylker, det er det gode argumenter for i dag.

­­

HVA MENER DU? Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening.

Send ditt innlegg til nyhet@framtidinord.no