Arbeiderpartiet har en plan for å få realisert Nordområdevegen. I Oslo er Follobanen bygget for 37 milliarder kroner, og nå står Fornebubanen for tur til sikkert minst like mye. Her i nord skal ansvaret ligge på fylket der Høyreregjeringen i 8 år reduserte alle bevilgninger til infrastruktur og samferdsel. Dette holder Arbeiderpartiet i Troms nå å rette på med fylkesvegløftet og det skulle bare mangle at vi ikke krever en rettmessig andel av de store samferdselsinvesteringene i Norge.

Når samferdselsministeren sier at Nordområdevegen i utgangspunktet er et fylkeskommunalt vegprosjekt, så har han selvsagt rett. Men det viser at han også er på gli, når han sier – i utgangspunktet. Vi er på vei til å få gjennomslag for prosjektet. Det er på tide å slutte å stå med lua i handa og la alle investeringer skje i de største byene. På den måten kan vi aldri konkurrere mot sentralisering og fraflytting, men som kjent er jo sentralisering Høyre sin kjernesak.

Fylkesvegløftet er en satsing på veg i Troms som vi aldri har hatt før, og Arbeiderpartiet er i ferd med å ta ned etterslep som har bygget seg opp – og som vil fortsette dersom Høyres strategi skal gjelde. Dersom Troms fylke skal stå for å Nordområdevegen alene vil det kreve at andre store og viktige prosjekter må skyves langt ut i tid. Vil Høyre det?

Hva vil Høyre gjøre med strekningen Furuflaten til Oteren som står på fylkesvegløftet? Hvor i Troms vil de kutte for å få på plass en så stor investering som det Nordområdevegen vil representere. Eller er det som Ole Brumm, ja takk begge deler.

­­

HVA MENER DU? Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening.

Send ditt innlegg til nyhet@framtidinord.no