Arbeiderpartiet har en plan for å få realisert Nordområdevegen. I Oslo er Follobanen bygget for 37 milliarder kroner, og nå står Fornebubanen for tur til sikkert minst like mye. Her i nord skal ansvaret ligge på fylket der Høyreregjeringen i 8 år reduserte alle bevilgninger til infrastruktur og samferdsel. Dette holder Arbeiderpartiet i Troms nå å rette på med fylkesvegløftet og det skulle bare mangle at vi ikke krever en rettmessig andel av de store samferdselsinvesteringene i Norge.
Når samferdselsministeren sier at Nordområdevegen i utgangspunktet er et fylkeskommunalt vegprosjekt, så har han selvsagt rett. Men det viser at han også er på gli, når han sier – i utgangspunktet. Vi er på vei til å få gjennomslag for prosjektet. Det er på tide å slutte å stå med lua i handa og la alle investeringer skje i de største byene. På den måten kan vi aldri konkurrere mot sentralisering og fraflytting, men som kjent er jo sentralisering Høyre sin kjernesak.
Fylkesvegløftet er en satsing på veg i Troms som vi aldri har hatt før, og Arbeiderpartiet er i ferd med å ta ned etterslep som har bygget seg opp – og som vil fortsette dersom Høyres strategi skal gjelde. Dersom Troms fylke skal stå for å Nordområdevegen alene vil det kreve at andre store og viktige prosjekter må skyves langt ut i tid. Vil Høyre det?
Hva vil Høyre gjøre med strekningen Furuflaten til Oteren som står på fylkesvegløftet? Hvor i Troms vil de kutte for å få på plass en så stor investering som det Nordområdevegen vil representere. Eller er det som Ole Brumm, ja takk begge deler.
HVA MENER DU? Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening.
Send ditt innlegg til nyhet@framtidinord.no