Forleden ble «KVU Nord-Norge» presentert. Utredningen dreier seg om samferdsel: Jernbane, vei, flytrafikk og sjøtransport med havner og farleder. Jernbanedirektoratet foreslo ingen nye jernbanespor, Avinor var vel fornøyd med sin stilling i nord, sjøfarten likeså og veier ble knapt nevnt.
Men en vei var tydeligvis viktig: Målselvveien! Den ble foreslått av Statens Vegvesen for 1-2 år siden som ny innfartsvei til Tromsø fra sør. Den vil redusere avstanden mellom Tromsø og Bardufoss/Narvik/Finnsnes med 50-60 km! Det vil utgjøre en liten «revolusjon» for veitrafikken til/fra Tromsø og sørvestover.
Hva så med de nesten 100.000 menneskene som bor nordøst for Tromsø? Her har løsningen foreligget i flere år i form av Nordområdeveien, som reduserer distansen Alta-Tromsø med 106 km! Mellom Olderdalen og Ramfjorden vil kjøredistansen bli 45-50 km. Det er vel 60 km kortere enn Olderdalen-Nordkjosbotn. En kombinasjon av Nordområdeveien og Målselvveien vil gi alle fra Nord-Troms og Finnmark 60-70 km besparelse til Narvik og jernbanen!! Nordområdeveien leverer altså varene (bokstavelig talt) både til Tromsø og Narvik til beste for folk og næringsliv i Finnmark og Nord-Troms! Og det er en formidabel forbedring.
Det nye Fylkestinget må ta fatt i saken straks etter konstitueringen. Realiseringen av FYLKESVEIEN «Nordområdeveien» vil nemlig være den beste måten å sikre at Målselvveien blir bygd! Med begge veiene på plass vil vi i nord etablere en «veirevolusjon» i nordområdene. Med vekst både innen oppdrett og turisme er det på tide! Miljø-og klimabesparelsene blir formidable. Det er ingen ting å vente på, og de eneste som kan få fart på saken er politikerne i Troms Fylkesting.
Etter år med trenering og obstruksjoner, er det nå på tide å starte et kontinuerlig løp som ender i realisering av Nordområdeveien i løpet av 4-5 år. Regional Plan er allerede vedtatt av Troms Fylkesting i mars 2019. Neste trinn, reguleringsplan, er vedtatt iverksatt. Det er bare å gjenta vedtaket og sette i gang.
Etter at Troms Fylkesting nesten enstemmig vedtok Regional Plan for Ullsfjordforbindelsen har følgende forbedringer kommet på plass:
En ny trafikkundersøkelse viste at trafikken med UFB/Nordområdeveien vil være omtrent dobbelt så stor som det St Vegvesen Troms påsto i sin trafikkanalyse i Regional Plan. Det er snakk om et helt annet prosjekt med en hel annen betydning enn det Vegvesenet kom oppmed!
Når Kvænangsfjellet neste år er helårssikret oppstår en ny trafikksituasjon i Finnmark. Folk fra østre delen av fylket som hittil kjører via Finland til Tromsø, vil fra neste år kjøre Norge når de skal til Tromsø. Det betyr enda større trafikkøkning.
Det betyr at den nye fastlandsforbindelsen i Ullsfjorden vil ha 80-100.000 trafikkbrukere øst for seg og ca det samme vest for seg (Tromsø ++). Hvilket annet veiprosjekt i nord kan vise til maken? Det måtte kanskje være «Målselvveien»? Når disse to prosjektene forenes blir det et formidabelt løft for veitrafikken.
Fergene er blitt dyrere å drive (de skal bli gratis for passasjerene) og derved enda mer lønnsomme å legge ned.
Fergeavløsningsmidlene er blitt et vesentlig bedre virkemiddel. Nå skal fylkene likebehandles med staten når det gjelder drift, vedlikehold, renter etc. Det vil slå meget positivt ut for Troms.
Grunnet vesentlig høyere trafikk vil bompengeinntektene øke formidabelt og derved gi Nordområdevegen en solid finansiering.
Med disse forbedringer ligger alt til rette for å realisere Nordområdevegen. Og da vil Målselvveien følge umiddelbart. Sett i gang!
HVA MENER DU? Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening.
Send ditt innlegg til nyhet@framtidinord.no