Senterpartiet vil gjøre det vi kan for en bedre skole i hele landet. Dessverre gjør regjeringen det tøffere å være lærer i disse dager, og dernest verre å være elev.

Tidlig etter Stortingsvalget fremma Senterpartiet et forslag i Stortinget om at kompetansekravet til lærerne i skolen ikke skulle ha tilbakevirkende kraft. Grunnlovas § 97 sier at ingen lov skal ha tilbakevirkende kraft, som er et tydelig bevis på at forslag med tilbakevirkende kraft får uante konsekvenser.

Likevel, forslaget vårt fikk ikke flertall. Regjeringa får med støtte av Krf fortsatt avskilte tusenvis av lærere i skolen, uansett hvor nære de er å oppfylle kompetansekravet eller hvor lenge de har jobbet i skolen. På toppen av det hele, kommer lærernormen. Det er uklart hvordan den vil slå ut og om den blir fylt med gode, kvalifiserte lærere.

Mindre handlingsrom

Senterpartiet støtter mindre klasser og færre elever per lærer, men har vært kritiske til en norm. Normen gir kommuner mindre handlingsrom og mer byråkrati. Dette gir ikke nødvendigvis mer læring for elevene. Regjeringen har i tillegg økt opptakskravet til lærerutdanninga, og økt varigheten på selve utdanninga. Dette gjør at færre kan søke studiet, det tar lenger tid før de som kommer inn får fullført, og det blir tøffere å fullføre.

Selv om intensjonene med økt kompetanse hos de nyutdannede lærerne kan være god, frykter Senterpartiet at dette vil gi en lærermangel landet over. Derfor har vi fremmet et forslag om å be regjeringen legge fram en stortingsmelding om rekruttering av lærere, med tiltak for å sikre kvalifiserte lærere i hele grunnopplæringen.

Innspill til lærerplanene

Rekruttering av god lærerkompetanse til skoler landet over er ikke gitt. Vi frykter at lærernormen blir enda et sentraliserende tiltak fra regjeringa. Slik sentralisering stresser distrikt i hele landet, stresser kunnskapsløftet elevene i skolen. Regjeringen gjør omfattende endringer på læreplanene, som stresser skoler og lærere landet over. Målstyringen av og mengden prøver i skolen forventer vi nå at ikke blir verre og flere, men bedre og færre.

Arbeidet som er satt i gang, åpner muligheter. Vi håper skoler og kommuner landet rundt tar tak i arbeidet og gir innspill til hvordan de mener lærerplanene bør være. Det vi veit, er at presset som møter elever, barn og unge er for høyt. Psykiske og fysiske plager rammer stadig flere barn i stadig yngre alder.

Feilslått ambisjon

Vi er bekymret for hvordan de mange reformene i skolen går utover skolene, lærerne og elevene. Senterpartiet har nå også fremmet et forslag om en gjennomgang av 6-årsreformen, for bedre å ivareta behovene til de yngste elevene. Hva slags effekt det har hatt for elevene at de begynner ett år tidligere på skolen enn man gjorde før, veit vi lite om. Det må vi finne ut av.

Dette er blant forslaga vi har fremmet for en bedre skole. Vi mener regjeringa fremmer forslag etter forslag som ikke er på elevene og lærernes premisser, men sin egen feilslåtte ambisjon om læringstrykk og rangering. Vi vil ha gode skoler med dyktige lærere og elever som får levd ut sitt potensiale i hele Troms og resten av landet.