En opprusting av standarden til et nivå med midtdelere, som må til for å redusere faren for ulykker, vil være meget kostbart og ikke minst, det vil ta lang tid og det har vi ikke! Når en ser den enorme veksten vi har på mengden trailere på veiene, ikke minst i vårt område med mer enn 30 trailere/dag, så har vi ikke den tiden vi trenger for å sikre transporten på veiene.

Det skal ikke mange dødsulykker til, hvor trailerne er involvert, før det kommer krav om å få transporten bort fra veiene. Jeg vil se den myndighetspersonen i øynene som klarer å påstå at dette ikke kan forhindres nå vi har muligheten til å få transporten over på båt eller jernbane. Vi har et særlig stort problem her hos oss pga. to trange tunneler, for smal bru og for lita ferge.

Når det gjelder sjøveis transport så er jeg skikkelig urolig. Ingen har det så travelt som en død laks og dersom en skal frakte sjømaten nærmere markedet så må den fraktes levende. Hva da med slakteriene våre her oppe? Vi ser allerede hva som diskuteres på Vestlandet i forbindelse slaktebåten «Norwegian Gannet».

Jeg har foreslått at en etablerer en framtidig transport med jernbanen, som i dag betyr transport av sjømaten ned til Narvik. Det aller beste for oss vil være at det bygges en arm på jernbanen fra Kolari i Finland og ned til Skibotn. Det vil også være den korteste og enkleste distansen, bare 324 km. Dette vil også være i tråd med oppfatninga i næringa om at det Asiatiske markedet vil bli det som øker mest i framtida. Å vente på at jernbanen skal bygges videre nordover fra Fauske (ca. 460 km langs vei) vil ta lengre tid.

Når det gjelder transport til Narvik med båt så vil en i dag bruke ca. 12 timer med en fraktebåt som går med 15 knop. Det utvikles stadig bedre kjølemetoder slik at 12 timer på båt ikke vil bety så mye. Det må være enklere å få til en transportrute på eksisterende jernbanenettverk og benytte båtfrakt som henter sjømaten på slakteriene, slik jeg har foreslått, enn å vente på at veiene skal bli utbedret. I vårt område vil lasting av containerne ved dagens fergeleier få trailerne helt vekk fra veien.

Håper at det er jeg som ser spøkelser ved høylys dag men utviklingen er ikke betryggende. De to siste slakteriene, som skal bygges i Nordland, etableres på øyer og når oppdrett av laks skal flerdobles og transporten av hvitfisk kommer i tillegg så ser jeg store problemer på veiene våre.

En annen sak er selvsagt den forurensinga som biltransport forårsaker. Dette blir en stadig viktigere miljøsak, ikke minst nå i valgkampen. Jernbanen har også mulighet til å elektrifiseres og alt dette taler for jernbanetransport i framtida.

­­

HVA MENER DU? Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening.

Send ditt innlegg til nyhet@framtidinord.no