Uttalelse til Widerøes ruteforslag for Sørkjosen lufthavn fra 1.april 2017.

Småflyplassene ble etablert på 1970 tallet for å kunne gi bedre kommunikasjoner i distriktsnorge, og på den måten bidra til positiv utvikling.

For Nord-Troms har Sørkjosen lufthavn hatt stor betydning både for næringslivet, det offentlige og reisende forøvrig for å knytte regionen tettere opp mot landsdelen og landet for øvrig. Det har alltid vært stort engasjement i regionen for å påvirke anbudsprosessene og ruteplanleggingen, noe som understreker flyplassens betydning.

Sent på formiddagen

Det har de siste årene vært relativt greit å kunne reise til og fra Oslo på en dag, mens forbindelsene til Tromsø har vært noe mer komplisert. Dette fordi avgangen fra Tromsø til Sørkjosen har vært så sent på formiddagen at arrangement i Nord-Troms med deltakelse utenfra ikke har kunnet komme i gang før ved 11 tiden. Det samme gjelder ettermiddagene, det er ikke mulig å reise med fly mellom Tromsø/ Sørkjosen/Tromsø ved arbeidsdagens slutt noe som er til hinder for lokale arrangement og heller ikke fanger opp et større reisepotensiale med fly.

Ved denne anbudsrunden var det i Nord-Troms forhåpninger om at de forbedringer en forventet skulle imøtekommes, eller at det i hvert fall ikke skulle bli et dårligere tilbud.

Helt uakseptabelt

Skuffelsen er derfor meget stor når en nå ser forslaget til ruter fra 1.april 2017. Første fly fra Tromsø på ukedagene er satt til 1240, noe som gjør det enda vanskeligere å arrangere møter i Nord-Troms med deltakere utenfra.  Så er det foreslått en avgang til Tromsø kl 1320 via Hammerfest, noe som kan sammenlignes med at avganger fra Tromsø til Oslo skal gå via Alta. Helt uakseptabelt.

Det er fortsatt ikke lagt opp til noen ettermiddagsforbindelser mellom Sørkjosen og Tromsø, og ved å ta bort 2005 avgangen fra Sørkjosen er siste mulighet for folk fra Nord-Troms å reise ut av landsdelen med fly kl 1320 (og det via Hammerfest).

Lokalsamfunnets behov

Helsesenteret Sonjatun i Nordreisa har i dag en rekke spesialisthelsetjenestetilbud til befolkningen i Nord-Troms hvor spesialister ambulerer fra UNN HF i Tromsø med fly til Sørkjosen. Slik flyrutene legges opp framover vil en ikke kunne ta imot pasienter på Sonjatun før kl 1330, da er arbeidsdagen nesten slutt.

Med et slikt opplegg står en i fare for å måtte legge ned hele tjenesten, som en brukt år på å bygge opp. Dette er et konkret eksempel på at ruteopplegget i stor grad neglisjerer lokalsamfunnets behov.

Nøkkel til positiv utvikling

Slik ruteopplegget fra Widerøe nå legges opp anses det ikke å være et tiltak for utvikling av Sørkjosen flyplass, snarere for avvikling. Nordreisa Høyre krever at Samferdselsdepartementet og Widerøe går gjennom ruteforslaget på ny både for å se om det oppfyller kriteriene i anbudet og for å komme fram til et ruteopplegg som er mer tjenlig for næringslivet, det offentlige og de reisende generelt i Nord-Troms.

Skal Nord-Troms kunne ta større del i den positive utviklingen i Nord-Norge er gode flyforbindelser en nøkkel.