LEDER:

Hva har vi gjort for å fortjene dette?

Ei 43 år gammel ferge som var moderne da Se og Hør debuterte.

leder

I 2014 fikk Torghatten Nord anbudet med å drive fergetrafikk på sambandet Storstein - Arnøy - Laukøy. Anbudet gjorde det klart at rederiet måtte benytte materiell som ikke var eldre enn 25 år.

Rederiet var eneste tilbyder, og de hadde kun ferga «Reinøy» til å ta jobben. Den er bygget i 1989, og var altså allerede da for gammel. Imidlertid ble anbudet justert slik at ferga ikke skulle være over 30 år ved anbudets utgang. Nå er det tatt opsjon ut neste år, og med mulighet for å forlenge enda til 2024.

Da er «Reinøy» 35 år gammel.

Den siste tiden har den gamle traveren slitt ekstra. Ikke med været, som normalt er for årstiden, men med seg selv. Kraner har frosset, det elektriske har svikta og det har oppstått lekkasjer. Dermed må «Reinøy» på verksted, og vikar må inn.

Det Torghatten setter innpå, er MF «Helgøy». Det er ei ferge bygget i 1978. Ei 43 år gammel ferge som var moderne den gangen Se og Hør debuterte, Johannes Paul I og II ble paver og Thor Hushovd kom til verden.

Søndag svikta også denne båten, og fra 17.00 og ut kvelden var Arnøy og Lauøy uten fergeforbindelse. Mandag morgen var ruta i drift, men det blir vanskelig å stole helt på at det skal holde. Mest sannsynlig er nok maskinisten dette sambandets aller viktigste mann i tida framover.

Det er dessverre gjennomgangsmelodien på sjøsida i Nord-Troms, det å reise med gamle modeller. Regionens yngste er «Uløytind» som går på Rotsundet. Men den har allerede rukket å bli ti år. Fergene på Lyngen og Ullsfjorden er henholdsvis 27 og 28 år, mens hurtigbåtene «Kvænangen» og «Brage» er 16 og 13 år gamle.

Det er altså ikke slik at Nord-Troms tilsynelatende får dårlig materiell å reise med. Det er dessverre et faktum. Spørsmål blir hvorfor? Og vel så viktig - hvor lenge skal disse gamle baljene få være livsnervene våre?