Slik var også følelsen i februar i år, da selskapet Nye Veier kom på befaring til Kåfjord og Storfjord, og samtidig meldte at de ville prioritere utbedring av E6 over Kåfjordbergan og mellom Hatteng og Nordkjosbotn.

Grunnen til at vi trodde på selskapet, var at Nord-Troms i flere år har krevd å få vekk de to flaskehalene. Over år har trafikken gått stadig opp, og med det har også de trafikale probleme økt.

Særlig krøkkete er Kåfjordbergan, som smal, bratt og svingete tar en mellom Ysteby og Nordmannvik. Vinterstid er det stadig stengt i både ett og to felt, med vogntog som ikke kommer opp, enten de skal nord eller sør.

Lengre sør er det ikke i så stor grad framkommeligheten som det er sikkerheten det står på. Når man kjører mellom Oteren og Nordkjosbotn er det vanskelig å forstå at man faktisk kjører på på to europaveier på samme tid. E6 og E8 deler asfalten på en svært smal og svingete veibane, en vei som skal bære de største billastene vi tillater på norske veier, modulvogntog på 25,25 meter og ei totalvekt på opp til 60 tonn.

Selvsagt er det forståelig at Nye Veier nå må gå grundig gjennom sine prosjekter. De siste månedene har det meste blitt atskillig dyrere, og det å bygge vei koster betydelig mer i dag enn det gjorde før krigen i Ukraina brøt ut, og bidro til en voldsom prisvekst.

Likevel er det ikke vår tur å vente. Nord-Troms har ventet alt for lenge. Derfor må staten kjapt komme på banen og forsikre sitt eget selskap om at det skal få det som behøves for å sikre allerede lovet progresjon.

Fylkesråd for samferdsel i Troms og Finnmark, Agnete Masternes Hansen (Ap) er svært tydlig. – Igjen er vi her nord veitapere, sier hun. Nå er det opp til partifellen i samferdselsdepartementet å tilbakevise påstanden.

Nord-Troms har ventet alt for lenge.