På Oteren vil foreldrene ha satt ned fartsgrensa på en liten del av E8/E6 som passerer gjennom bygda. Årsaken er at skoleelever som skal på og av skolebussen, må krysse den sterkt trafikkerte strekninga. Fartsgrensa på stedet er allerede satt ned til 50 kilometer i timen, men foreldrene vil ha den lavere. De ønsker seg

Dessverre virker det som det sitter veldig langt inne hos norske veimyndigheter å gjøre skikkelige tiltak for å ivareta de minste, myke trafikantene. I Olderdalen hadde man for en tid siden samme ønsket - å senke fra 50 til 40 km/t, men vegvesenet sa nei. På Storslett har enkelte også tatt til ordet for en fartsreduksjon av samme art, men vegvesenet er igjen lunken.

Vegvesenet brukte veldig lang tid på å svare bygdefolket i Storfjord, og svaret som endelig kom, om mer lys og elektronisk tavle med med fartsvisning er bra, men ikke godt nok. 50-sona gjennom Oteren har vært ei solid melkeku for staten de siste årene, etter at UP satte fokus på stedet. Politiet har knapt noen sinne hatt en kontroll på stedet som ikke har medført forelegg og bøter for travle bilister. Det virker som et fysisk hinder er det eneste som kan begrense farta der.

Om du har det så travelt, kunne du reist i går.

Redaktør Kjetil M. Skog

Det er forunderlig at det i slike spørsmål virker å være hensynet til den harde trafikken som teller mer enn de myke. Å holde flyten i trafikken later til å ha være det viktigste. Det er i alle fall veldig vanskelig å forstå tanken bak på noe annet vis.

Barn skal ha en trygg skolevei. På steder der de må krysse veien er fotgjengerfelt, nedsatt fartsgrenser og humper, dumper eller andre ting i veien som tvinger ned farta, gode alternativ. Og om ikke får det offentlige ta seg rå til å bygge tunneler eller broer under eller over veien.

Vi må sette sikkerheten til de myke trafikantene forrest. Så får heller vi som kjører langs E6 legge inn bedre tid. Som det heter så fint - om du har det så travelt, kunne du reist i går.

50-sona gjennom Oteren har vært ei solid melkeku for Staten.