Dyrevelferd berører alle i samfunnet vårt, og kunnskap om dyrs evner og adferd er en grunnleggende viktig del av allmenndannelsen. Likevel står nå dyrevelferd i fare for å bli fjernet fra norske læreplaner.

Arbeidet med å utvikle nye læreplaner er i full gang i Utdanningsdirektoratet, og mye tyder på at dyrevelferd, som tidligere har vært en del av undervisningen, skal tas ut. Kunnskap om andre dyrearter enn mennesket er kategorisk utelatt, og dyrevelferd er ikke nevnt noen steder, heller ikke angående matproduksjon.

Hvis det skulle skje at dette viktige emnet faktisk tas ut, er det en katastrofe for den oppvoksende generasjonen i Norge. I dag er dyrevelferd en del av læreplanen i naturfag for 4. trinn - med mål om at barna skal kunne samtale om, få en grunnleggende forståelse for og eksemplifisere hva som er god dyrevelferd. Dette danner et viktig utgangspunkt for spørsmål om dyrevelferd senere i livet, både som forbruker, dyreeier og i akademisk forstand.

Selv om man ikke lærer alt, er den grunnleggende forståelsen viktig for hvordan man forholder seg til dyr senere i livet.

På tross av dette legges det altså ikke opp til at oppvoksende generasjoner skal lære om dyrs atferd og behov. Dette burde bekymre mange, både foreldre og samfunnet for øvrig.

At Utdanningsdirektoratet tilsynelatende vil utelate dyrevelferd fra grunnskoleundervisningen, håper vi i Dyrevernalliansen er en glipp som vil rettes opp i når Kunnskapsdepartementet nå skal fastsette de endelige kjerneelementene. Dyrevelferd må ikke fjernes, men bli en enda større del av læringsplanen.

Politisk rådgiver og kriminolog i Dyrevernalliansen, Martine S.B Lie.
kommunikasjonsrådgiver i Dyrevernalliansen, Kaja Efskind.