Distriktsleder i Statens vegvesen, Rigmor Thorsteinsen, åpnet møte med å forklare hvorfor det hadde vært viktig for vegvesenet å få gransket raset i Sørkjosen, natt til 10. mai i fjor.

– Det ene var folkekravet om å få fakta. Dernest var det viktig for det videre arbeidet med tunnelene. Og til sist måtte vi lære av dette, sa Thorsteinsen.

Fikk bekreftelsen

I etterkant av raset var det flere som pekte på steinfyllinga inne ved molofoten i Sørkjosen, og ikke minst det massive regnværet dagen før.

– Jeg har aldri opplevd et slikt regnvær på alle min år i Nordreisa, sa Johan Johansen, en påstand han også hadde framlagt for kommisjonen.

Og han og de andre fikk bekreftet sine mistanker.

Steinar Nordal, (lite bilde) som har ledet den eksperttunge gruppa, la fram en konklusjon som passet folkemeninga som hånd i hanske.

– Steinfyllinga hadde lav stabilitet fra påbygningene i 2006. Så kom påfyllinga høsten 2014, som destabiliserte den enda mer. I tillegg ble det oppdaget et lag med leire nede i grunnen, et leirlag man ikke visste om fra før.

Regn og smeltevann

Den 9. mai bøttet det altså ned, 37 millimeter. Kun 7. mai 1959, dagen før Sokkelvik-katastrofen, er det registrert mer nedbør, 47 millimeter.

Dette kombinert med smeltevann skapte svært tunge fyllinger.

– Vi har gjort målinger og bygd opp data som viser at det undersjøiske skredet altså startet inne ved molofoten. Alle videoer og bilder, samt vitneforklaringer, tyder på det. Dette skredet har tat enorme mengder sand og silt ut i havet, og samtidig også revet fundamentet bort fra områdene langs Jubelen, forklarte Einar Nordal.

Ingen var kritiske

Denne forklaringen, med alle sine grunndata, lot til å falle i god jord hos de frammøtte. Ikke en var kritiske til rapporten. Tvert om var man i det konstruktive hjørnet.

– Nå må man bruke situasjonen til å bygge ei enda bedre havn i Sørkjosen, var tilbakemeldinga fra salen.

– Jeg er ikke overrasket, sier ordfører i Nordreisa, Øyvind Evanger.

– Folk har fått et svar de tror på, og rapporten er svært troverdig.

Evanger sier man nå er i en god dialog med både vegvesenet og Kystverket med tanke på å bygge opp havna.

– Kystverket prosjekterer dette og vil komme med en rapport nokså snart.

Slapp unna kritkk

Gudmund Løvli er prosjektleder for Sørkjostunnelen, og man kunne vente at han skulle få kritikk i folkemøtet. Det slapp han. Tvert om var folket der mer oppatt av framdrifta og framtida.

Og Løvli kunne gi gode nyheter.

– Det fosser stein av fjellet om dagen, og framdrifta er god. Uten at dette er offisielt, og mye kan skje, så håper vi på gjennomslag i august og håper er ferdig tunnel ved årrskiftet 2017/2018.

Vel 80 møtte fram på folkemøtet om Sørkjosraset, og i pausene ble det diskutert flittig. Foto: Kjetil Nielsen Skog
Gudmund Løvli, prosjektleder for Sørkjostunnelen kunne fortelle de oppmøtte om planen framover. Foto: Tom Skoglund / Altaposten