Det har lenge vært kjent at tidsplanen for tunnelen gjennom Nordnes står i fare for å ryke. I april skrev Framtid i Nord at det kunne være snakk om måneder med forsinkelser.

Onsdag skrev NRK Troms at kan tunnelen gjennom Nordnes-fjellet i verste fall kan bli opptil ett år senere ferdig enn det som opprinnelig var planen - nemlig åpning årsskiftet 2017-2018.

- Ja, det stemmer at det er en fare for så store forsinkelser. Vi har ikke helt oversikten ennå, men i verste fall kan det bli ett år, sier Gudmund Løvli til Framtid i Nord.

Utskiftninger i ledelsen

Ifølge Løvli er det ingen nye årsaker til forsinkelsene. Prosjektsjef Stein Johansen sier til NRK at entreprenøren Marti Contractors oppgir et lite optimalt driftsopplegg og utskiftninger av folk i ledelsen som årsaken til forsinkelsene.

Tunnelen blir på 5,8 kilometer og går fra Indre Nordnes til Bergli i Manndalen. Den vil forkorte E6 med 7,9 kilometer når den står ferdig.

- Dette er en etterlengtet tunnel, men hvilke andre konsekvenser vil det få at tunnelen er forsinket?

Ikke andre konsekvenser enn at vi ikke får ta i bruk tunnelen. Det er jo en grunn til at vi skal ha en tunnel der, sier Løvli, og viser til at man nå mest sannsynlig får en ekstra vintersesong med rasfare og stengte veier på nyåret 2018 - da tunnelen etter de første planene skulle stå ferdig.

- Lite akseptabelt

Løvli understreker at det ikke er vanlig med så store forsinkelser på tunnelprosjekter.

- Nei, det er ikke vanlig. Det kan skje at det blir forsinkelser på noen måneder, men et helt år er lite akseptabelt. Det er ikke uten grunn at vi har reagert, sier Løvli.

Stein Johansen sier til NRK Troms at entreprenøren vil bli ilagt dagbøter hvis tunnelprosjektet til 1,1 milliarder kroner blir forsinket. Løvli vil ikke forskuttere noe, men:

- Det er en mulighet vi har, ja. Det er som oftest store diskusjoner omkring dagbøtene og entreprenørene vil alltids hevde at forsinkelsene ikke er deres feil. Dagbøter er ikke et tema akkurat nå, men de er klare over regelverket, sier Løvli.