Torsdag kveld arrangerte Nordreisa kommune et folkemøte på Halti kulturscene.

Folkemøtet tok for seg forslaget til Geir Lyngsmark i Konzept Arkitektur, om planene hans for infrastruktur i Storslett sentrum. Lyngsmark er engasjert av kommunen for å tegne skisser og gjøre forprosjekt for et gitt område.

På møtet møtte rundt 70 mennesker.

– Jeg fikk flere spennende innspill, og jeg følte jeg fikk gehør for forslaget, selv om mye enda ikke er avklart. Det som ble hengende igjen hos meg er aspektet med myke trafikanter, hvor mye og hvordan skal man prioritere dem? sier Lyngsmark.

Forskjønning og gangfelt

Mange tok ordet for å engasjere seg i hvordan sentrum skal være utformet.

For Per Einar Fjellstad, bussjåfør på Storslett er den største utfordringen at E6 med all dets tungtrafikk går gjennom sentrum.

– Det er et Guds under at det ikke har skjedd en ulykke. Vi trenger sikrere gangfelt og parkering for større kjøretøy. Dette må vi ikke glemme oppi all forskjønningen.

– Hva er det turister ønsker å se når man kommer til Storslett, parkeringsplasser? Hva med å ha en portal som tydeligere markerer inngangen til kommunen. Parkeringsplasser kan man ha bak det gamle postbygget.

Delte meninger

Bjørg Henriksen tok til ordet for å ikke ødelegge Trekanten til fordel for et nytt kryss.

– Det er helt forferdelig hvis det skjer. Tenk hvor fint det hadde vært å islegge den om vinteren.

– Jeg synes det er ganske snodig å ha en lekeplass i en veirabatt. Det er ikke logisk, sa Kjell Arne Mikalsen.

Veien videre

Varaordfører i Nordreisa kommune, Olaug Bergset (Sp) ledet møtet med næringsutvikler Ida Wigdel. Bergset forklarer at Lyngsmarks forprosjekt sannsynligvis vil bli innlemmet i reguleringsplanen som blir ferdig på nyåret.

– Jeg ble veldig begeistret for forslaget, og synes det var både realiserbart og fornuftig tilpasset våre forhold. Samtidig tror jeg den trenger å få fram litt tydeligere hvordan sentrum tilpasser gang –og sykkelveier.

Bergset kan ikke si når sentrum vil bli fornyet.

– Vi må først finne ut hvordan vi skal ha det og gjøre vedtak på det. Så må vi begynne å se på finansieringen. Det er jo en statlig og en fylkeskommunal vei det er snakk om.