Tirsdag denne uka var det jernbanekonferanse i Tromsø. Der møtte politikere fra Troms og Finnmark for å komme med sine innspill til Jernbaneverket om hvor traséen bør gå dersom Finland bestemmer seg for å bygge jernbane til Norge. Da ble det diskutert om jernbanen bør gå til Kirkenes, Narvik eller via Skibotn til Tromsø.

Fra Nord-Troms møtte blant annet Storfjord-ordfører Knut Jentoft og Hanne Braathen i Tornedalsrådet.

Braathen forteller at alle høringsuttalelsene og innspill skal leveres til den finske samferdselministeren, Anne Berner, innen slutten av februar. Da vil Finland vurdere om jernbanen skal bygges til Norge og i så fall hvor den skal gå; Kirkenes, Tromsø via Skibotn eller Narvik.

– Finland vil trolig bestemme seg i april. Nå har vi levert et innspill fra Storfjord kommune til Jernbaneverket og det samme skal Tromsø kommune gjøre.

Langvarig prosjekt

Tornedalsrådet har jobbet med å få Ishavsbanen via Storfjord siden 90-tallet. Nå er de nærmere enn noen gang, og Braathen forteller at de nå fokuserer på å overbevise Norge om sin mening.

– Nå må vi prøve å påvirke norske politikere som kan påvirke hvor jernbanen skal gå. Vi skal forsøke å få til et møte med samferdselsministeren og eventuelt også andre som sitter i samferdselskomitéen. Det er viktig å påvirke norske politikere slik at de tar riktig beslutning etter vårt syn.

Anne Berner skal ikke reise til Nord-Troms som det først ble meldt, men søndag skal hun i møte med Tornedalsrådet og Tromsø kommune i Tromsø.

– Da vil jeg eller Bjørn Inge Mo være representant fra Tornedalsrådet, sier Braathen.

Mener du norske myndigheter er på banen i denne saken?

– Ja, altså. Jeg tror de er med når de har gitt ansvaret til Jernbaneverket om å utforme noe som skal være fra norsk side. Fra Troms sin side er det viktig å kunne ha jernbanen for at den også skal kunne brukes motsatt vei – spesielt innenfor sjømat som er en voksende næring, samt at Tromsøregionen er den mest folkerike. Vi mener jernbanen bør gå via Skibotn til Tromsø. Flest mulig vil få nytte av den, og det er mer hensiktsmessig med tanke på miljø.

Har ikke fått noen hint

Braathen sier at Finland ikke har gitt noe signal om hvilken trasé de er mest positive til, dersom jernbanen legges til Norge.

– De vil se på dette i forhold til nytte og kostnad. Men det er klart at det har også mye å si hva Norge mener og hva Norge har mest bruk for.

Via Skibotn

Ordfører i Storfjord kommune, Knut Jentoft (TPL), er ikke i tvil om at det bør bygges jernbane fra Finland via Skibotn til Tromsø.

– Troms’ ønske er en jernbane koblet fra Kolari via Skibotn til Tromsø. Dette alternativet kobler sammen mange flere mennesker enn Kirkenes-alternativet, og det er viktig på grunn av følgekonsekvensene; eksport av fisk, turisme og transport, slår han fast.

– Narvik ønsker å få et dobbeltspor til seg, Kirkenes vil ha banen til seg og Troms vil ha banen hit. Det er stort å få kobla jernbanen mellom Nord-Norge og Finland. Dette er en transportåre ut i den store verden.

BESTEMT: Ordfører Knut Jentoft mener det er en rekke fordeler med å ha banen via Storfjord til Tromsø. Foto: Arkiv

– Sterkere gruppe

Ishavsbanen har vært jobbet med i lang tid av Tornedalsrådet.

– Det er en gammel sak, men nå er den aktualisert fordi finske myndigheter tar den opp. Forskjellen nå er at også Tromsø, Balsfjord og Storfjord er kommet på banen. Vi har fått en mye sterkere gruppe som taler Troms sin sak. Norske myndigheter har overhodet ikke vært på banen tidligere, så det er gledelig at det nå begynner å skje noe. Det er helt klart at for å få dette til, så må Norge og Finland som nasjoner snakke sammen.

Også Kåfjord samarbeider for å få Ishavsbanen lagt via Nord-Troms.

– En miljøsatsing

– Jeg mener at det ikke er noe poeng i å bygge en ny jernbane til Narvik siden det allerede er jernbane der. Da kan en heller bygge den i et område man ikke har det, og jernbane er et viktig virkemiddel for å få trailere bort fra veien. Dette er en miljøsatsing, samtidig som det styrker infrastrukturen gjennom Finland og Norge.

Jentoft peker også på at dersom traséen legges til Kirkenes, så vil den gå gjennom store, uberørte naturområder, samt store reindriftsområder.

– Kirkenes ønsker banen oppover for å koble på nordøstpassasjen, men den slutter ikke i Kirkenes, den går jo videre. Tromsø er jo også et sted for å få nordøstpassasjen – det er bare en båtreise til Kirkenes, slik at ved å velge Troms, så har man med fordelene som er i Kirkenes. Poenget mitt er at med alternativet Skibotn-Tromsø, så kan man selvsagt koble båt med nordøstpassasjen også, samtidig som man får med flere mennesker.

ulike alternativer: Det ble debatt om de ulike alternativene.