Selskapet fjernet i slutten av april roamingkostnadene i hele EU og EØS med Roam Like Home. Nå kan kundene surfe, tekste eller ringe akkurat som hjemme når de er i disse landene. Telia ser tydelige tegn på at kundene har endret adferd, opplyses det i en pressemelding denne uka.

– Vi ser en enorm økning i bruk av mobildata etter innføringen av Roam Like Home. Kundene brukte fire ganger mer data i EU i juni sammenlignet med april, og det bekrefter at vi ikke lenger kvier oss for å skru på roaming når vi reiser utenfor Norge, sier Karl Fredrik Lund, direktør for Telias privatmarked.

Mer relevante tjenester

I vinter gjorde Telia en undersøkelse der de spurte hva som var viktigst for folk når det gjaldt mobiltelefoni. På topp tre var trygghet i forbindelse med roaming i utlandet.

– Mange tjenester på mobilen blir enda mer relevante på reise. Vi bruker karttjenester for å finne frem i en ukjent by, leser restaurantanmeldelser på TripAdvisor for å bestille bord på det beste spisestedet, sjekker ut muligheter for overnatting på Airbnb og deler status og feriebilder på sosiale medier. Firedoblingen i bruk av mobildata i EU viser at Roam Like Home dekker kundenes behov for trygghet når de bruker mobilen i utlandet, sier Lund.