Det sier Geir Lyngsmark i Konzept Arkitektur. Han har klargjort et forslag som skal legge grunnlag for diskusjon om utforming av Storslett sentrum. Nordreisa kommune er i gang med et stedsutviklingsprosjekt der tanken er å utarbeide og definere hvordan sentrum av Storslett Nasjonalparklandsby skal være.

Kommunen inviterer torsdag 12. oktober til åpent folkemøte på Halti. Her vil Lyngsmark legge fram det foreløpige forslaget.

– Det nytter ikke å sitte på kafé og tenke at sånn eller sånn burde det være. Man må møte opp og si det man tenker, sier Lyngsmark.

Ingen tullete ideer

Lyngsmark understreker viktigheten av dialog i en slik prosess. Tidligere har forslaget blitt presentert for deler av næringsutvalget og politikerne.

Lyngsmark mener det er viktig at så mange som mulig deler sine synspunkter, og han understreker at det ikke finnes noen tanker eller ideer som er tullete.

– Ved et folkemøte kommer man i snakk med folk flest og får med andre innfallsvinkler. Og hver eneste idé kan utløse en fantastisk løsning. Alt starter med en tanke!

Et sikkert sentrum

Kommunen har foreslått å flytte FV 865, som går oppover Reisadalen, og krysset med E6 vestover. Fv 865 vil da gå rett gjennom der det nå er parkområde (trekanten) på Storslett.

Lyngsmark forklarer at i arbeidet med skissen for nye Storslett sentrum har han vært fokusert på å skape et miljøorientert sentrum. Et sentrum som er sikkert for de myke trafikantene.

– Å gjøre sentrum trafikksikkert må være et overordnet grep. Det kan stå mellom liv og død. I dag har vi en bilorientert gjennomkjøring og sentrum.

Smalere vei

Et grep for å gjøre Storslett sentrum mer trafikksikkert kan være å redusere fartsgrensen til 40 km/t og snevre inn veiene.

– E6 gjennom sentrum er i dag opp til syv meter bred. Slik det er nå inviterer det til fart gjennom sentrum. Om man reduserer bredden til seks meter vil bilister redusere farten i møte med andre kjøretøy.

Ved å flytte FV 865 vil det bli frigjort plass mellom rundkjøringen og krysset til E6. Det vil også bli lagt en alternativ omkjøring slik at man kan sperre av veien mellom rundkjøringen og E6. Dette vil bli et godt egnet område for store og små arrangement.

– Når vi har de store visjonene, for eksempel Arctic Race of Norway, så kan starten være her og vi vil da ha plass til å samle 1500 mennesker, sier Lyngsmark.

Overbygd torg

Mellom det gamle postbygget og Hagan-bygget har Lyngsmark tegnet inn et overbygd torg. Dette vil gjøre området mer anvendelig uansett årstid. Lyngsmark bruker også snøborg som inspirasjon.

– I påska bygger vi oss snøborger for å sitte i le og nyte sole. Slik må vi også tenke om sentrum og torgområdet. Vi må ta vare på de solstrålene vi har her oppe og bygge slik at vi får utnytte dem.

Et overbygget torg vil også kunne romme en lekeplass slik at sentrum blir attraktivt for både store og små.

– Hvordan skal vi få sentrum attraktivt for folk, det må vi finne ut av. Ikke for vogntog og biler, sier Lyngsmark.

Troms Fylkeskommune bidrar med 302 550 kroner til stedsutviklingsprosjektet.

sikkert sentrum: Geir Lyngsmark sier et sikkert sentrum må være førsteprioritet. Foto: Johanne P. Elvestad