Brannkorpset i bygda hadde i et halvt år en helt annen hverdag ved å kunne disponere en brannbil fra 1987.
– Motivasjonen svekkes hos alle mann, men vi skal utføre så godt vi kan det oppdraget vi har påtatt oss, forteller brannmester Stein-Are Olsen og utrykningsleder Lasse Dalhaug i Furuflaten Brann og redning.
De skulle gjerne beholdt 1987-bilen på Furuflaten. Nå blir den i stedet brukt som reservebrannbil på Lyngseidet.
Oppmuntringen er at kommunestyret tirsdag bevilget 500.00 kroner til ny brannbil i 2016 på Furuflaten.
Deler fra USA
Brannkorpset på Furuflaten er satt sammen av tolv konstabler og to befal. Ansvarsområdet er primært Furuflaten og 200 meter inn i Pollfjelltunnelen. Korpset har også rykket ut til branner både nord og sør for bygda.
Brannbilen fra 1973 kom tidlig på 2000-tallet til Furuflaten. Den har siden i juli og fram til helt nylig stått på verksted.
– Bremsene er blitt rettet opp. I tillegg måtte deler til bakakslingen sendes fra USA, sier Lasse Dalhaug.
– Hvilke begrensninger gir en over 40 år gammel brannbil?
– Den har ikke plass til alle når vi rykker ut, noe som betyr at flere må kjøre med private biler. Vanntanken er på bare 800 liter. For å kunne bruke røykdykkere er kravet minst 2.000 liter vann på tanken.
Startet leting
Uansett tidspunkt når alarmen går, er minimum 4-6 mann på plass i løpet av kort responstid.
Lasse Dalhaug og Stein-Are Olsen forteller at det var stor tilfredshet i korpset mens de kunne bruke den ”nye” brannbilen fra 1987.
– Ved utrykning kunne mannskapet fordele ansvarsområder mens vi kjørte, slik at vi sparte tid når vi kom til brannstedet. Vi skulle gjerne hatt en brannbil med firehjulstrekk i ei bygd med motbakker på begge sider av Lyngsdalselva.
De to befalene uttrykker tilfredshet med at kommunestyret i Lyngen under budsjettbehandlingen bevilget en halv million kroner til ny brannbil i 2016.
– Vi har allerede startet letingen. Utfordringen er at det er vanskelig å finne en akseptsabel erstatter for den prisen. Gamle biler kjøres ofte helt til de blir utrangerte, sier Lasse Dalhaugog Stein-Are Olsen.
- Forstår frustrasjonen
Brannsjefen forstår frustrasjonen i brannkorpset, men Furuflaten må inntil videre klare seg med en over 40 år gammel brannbil.
Kåre Karlsen avviser forslaget om at 1987-modellen kan flyttes tilbake til Furuflaten i stedet for å være reservebil på Lyngseidet.
– Forslaget er ikke akseptabelt for brannordningen i Lyngen. Jeg ser det som ikke aktuelt å ha den bilen stasjonert på Furuflaten på permanent basis.
– Hvordan beskriver du 1973-modellen?
– Den er i dårlig forfatning, men er tillatt å bruke og dekker behovet på Furuflaten.
Vil komme ny modell
Karlsen er fornøyd med at det i løpet av neste år kommer en nyere brannbil for 500.000 kroner til Furuflaten.
– For det beløpet får vi en vesentlig bedre brannbil enn den nåværende på Furuflaten.
Brannkorpset i Nord-Lenangen kan i 2017 kjøpe brannbil for en halv million kroner.
- Når vi får nye biler på plass i Nord-Lenangen og Furuflaten, står Brann og redning godt rustet i Lyngen, forteller brannsjef Kåre Karlsen.