Både Skjervøy fiskerlag og Skjervøy båtforening mener at det har blitt mer bølger og sjø inne i indre havn etter at den nye industrifyllingen på Kollagerneset ble laget.

Kommunen har et håp om at den planlagte kaia til 12 millioner kroner midt på fyllingen kan avhjelpe problemet. Men tidligere havnesjef, nå kaptein på hurtigruteskipet «Polarlys», Hermod Nilsen, tror ikke planene holder. Han presenterer en alternativ løsning.

– Jeg tror at kaia må stikke 90 grader ut av fyllingen, som en pir, i stedet for å legges langsetter. Hvis man da legger opp en skulder innerst på «kairoten» og en ny skulder på enden av fyllingen, så tror jeg man vil få roligere bølgeforhold inne i indre havn, sier Nilsen.

– Mye roligere

Skjervøy-mannen har tegnet en skisse for å illustrere hva han mener. Han viser til at problemene i Skjervøy havn ofte kommer på østlige vindretninger.

– Før fyllingen kom, fikk sjøen renne mye av energien av seg når den kom inn. Men nå møter sjøen tidlig en vegg i form av Kollagernessfyllingen. Ved å legge kaia annerledes, kan man fortøye båter på begge sidene. I tillegg får man kaistolpene og disse to skuldrene som sjøen kan renne av seg energi mot, sier Nilsen, og legger til:

BØLGETRØBBEL: Den nyanlagte fyllingen på Kollagerneset på Skjervøy.

Urolig på østlig vær

– Men det er klart at det har endret seg med den nye fyllingen. Før hadde sjøen et større areal der den fikk gå opp i fjæra og innover etter den gamle fyllinga. Når man fyller store mengder masser inn i det arealet der sjøen har arbeidet, så renner den av seg langs kanten på nyfyllingen og videre inn i havna, sier Nilsen.

Han var havnefogd på midten av 2000-tallet i Skjervøy og husker godt at man allerede da diskuterte en fylling på Kollagerneset.

– Ja, og da diskuterte vi også om en slik fylling kunne medføre mer bølger inne i havna. Men det var bare på «snakkestadiet» den gang, sier Nilsen.

Mange anløp

Han understreker at han uttaler seg som privatperson, men han mener å ha brukbar oversikt over hvordan bølgeproblematikk i havner er løst andre steder langs Norges kyst.

– Jeg har sett mange ulike havner, ja. Vi anløper mange plasser og det er sånn mange gjør det for å ta kraften av dønninger og bølger.

– Har du merket noe endring for hurtigruta på Skjervøy etter at fyllingen kom?

– Nei, jeg kan ikke si det. Det er i indre havn de merker det mest og vi fortøyer jo i ytre havn, sier Nilsen.