”Jakten på nordlyset” er en ny storsatsing på TV Norge. Premieren er 2. januar.

Serien skal gå i beste sendetid 10 uker. Verdens nordligste whiskydestilleri, Aurora Spirit i Lyngen, har en sentral rolle.

Dokuserien ”Jakten på nordlyset” følger flere av menneskene som gjør sitt beste for å tilfredsstille de nysgjerrige besøkende og ta del i den blomstrende turistnæringen.

- De månedene som TV-temaet fulgte oss var meget spesielle. Vi hadde ingen aning om hvordan det ville gå med oss og det at et TV team fulgte oss så tett gjorde alle prosesser ekstra nervepirrende, sier daglig leder Tor Petter W. Christensen på Aurora Spirit i ei pressemelding.

Sniktittet litt

TV-teamet har hatt tett oppfølgning av gründerne Hans-Olav Holtermann Eriksen og Tor Petter W. Christensen i perioden januar til april 2017. Seerne får intimt innblikk i etableringen av Aurora Spirit og satsingen deres på eksport til utlandet.

- Jeg har fått sniktittet litt og både gruer og gleder meg, sier Eriksen, og fortsetter:

- Det er veldig rart å se seg selv på en slik måte. I løpet av innspillingen ble man jo på en måte vant med at kamerafolket følger etter deg, man tenker ikke så mye over hvordan resultatet blir. Men nå får altså hele Norge se det.

Realiserte drømmen

Christensen forteller at Aurora Spirit startet med at han hadde kontakter i whiskyindustrien i Skottland. Han drømte om å bygge et nordnorsk whiskydestilleri.

- De aller fleste så det nok som urealistisk dagdrøm helt til Tor-Petter tok meg på alvor og etablerte Aurora Spirit i 2014. Nå er destilleriet i gang, omsetningen er i sterk vekst og vi jobber hardt for å etablere produktene våre ute i den store verden, sier Hans-Olav H. Eriksen.

Serien får med seg en meget kritisk periode i oppbyggingen av Aurora Spirit som produksjons- og reiselivsbedrift.

- Vi tror at mange seere vil finne det både spennende og inspirerende å følge oss, forteller Eriksen.

Moderne Klondike

Antallet turister som flokker til Tromsø for å få et glimt av nordlyset, er mangedoblet på få år. Jakten på nordlyset har blitt en millionindustri, og Tromsø har blitt et moderne Klondike.

Ingen andre steder i Norge vokser turistnæringen så raskt. På fem år har omsetningen økt fra 90 millioner, til 500 millioner kroner i året, og i 2018 går det mot et nytt rekordår, skriver Aurora Spirit i pressemeldingen.