Ryatunnelen krysser Balsnes-Larseng under vann. Foto: Ronald Johansen Ronald Johansen Ronald Johansen RONALD JOHANSEN

Ryatunnelen sprenger seg i planlagt fart gjennom jevn og fin glimmerskifer.

I mai er det forventet å se Balsneslyset i tunnelen. Nede i dypet under Straumsfjorden, jobber Torbjørn Jørgensen, prosjektleder i Statens Vegvesen.

- Her er det mørkt og rått, men ikke mer enn forventet, sier Jørgensen.

Følg framdriften av Ryatunnelen her.

Erstatter ferga

Ryatunnelen skal erstatte fergeforbindelsen mellom Vikran og Larseng, og blir en vanlig tofelts tunnel.

- Tunnelen venter en belastning på 320 kjøretøy i årlig døgntrafikk. Noe som er lav trafikk, forklarer prosjektlederen.

1185 meter med boring og sprenging gjenstår før tunnelen skal isoleres med vann- og frostsikring. Deretter skal installasjoner gjøres og på bunnen skal det lages en pumpestasjon som skal pumpe ut vann som samler seg på bunnen.

Les også: Brann i Ryaforbindelsen

Ingen store avvik

Totalt er tunnelen budsjettert til å koste 260 millioner. Jørgensen er sikker på at det ikke blir budsjettsprekk.

- Det ligger ikke an til store avvik. Fjellet byr ikke på store overraskelser og er jevnt og tett, forklarer han.

Tunnelen vil ha åtte prosent stigning. Dette er ikke veldig bratt hvis man sammenligner med Skjervøytunnelen som har 10 prosent stigning.

- Får man dotter i ørene der nede?

- Nei, det må du nesten finne ut av selv, ler prosjektlederen.

Han gleder seg til at tunnelen står klar.

- Her har alt foreløpig gått som forventa og det er et positivt og greit prosjekt, sier Torbjørn Jørgensen.

Inne i Ryatunnelen er det rått, mørkt og plussgrader. Foto: Ronald Johansen Ronald Johansen Ronald Johansen RONALD JOHANSEN
Foto: Statens vegvesen