Brann- og redningsarbeid i tunneler er en hver brannmanns skrekk. Trange arbeidsforhold, dårlige rømingsveier og et svært utfordrende miljø skaper situasjoner man må øve jevnt og trutt på.
Derfor var nok mannskapene i Skjervøy Brann- og Redning godt fornøyd med tirsdagens drill.
To runder
I utgangspunktet skulle de kun øve med røyk i Maursundtunnelen. De fikk testet viftene, sett effekten og prøvd ut samband. Og så ble de sendt hjem. Trodde de.
For knapt halvveis til Skjervøy gikk alarmen. Bilulykke i Kågentunnellen.
Dermed var det tilbake og inn i tunnelen der mannskapene fikk øvd seg på å sikre pasient, få løs en bil og der etter bruke utstyr for å åpne den.
- Alt i alt en svært vellykket øvelse, konkluderte brannsjef Nils Arnold Nilsen.
- Vi fikk utført oppgaven, sikkert og hurtig.
Samarbeid
Også mannskaper fra nabokommunene var til stede under øvelsene.
- Mannskapene i Nordreisa er sentrale når det skjer ulykker i Maursundtunnelen. Vindforholdene gjør at man i de aller fleste tilfellene vil være nødt til å gå inn fra Hamneidet. Da vil mannskapene på Skjervøy kun ha mulighet til å jobbe i åpningen på Flåten, forteller overingeniør i Statens vegvesen, Karl Martin Eriksen.