Trygg Trafikk skriver i en pressemelding at hver tredje mopedøfrer trimmer mopeden sin. De sier at trimmingen kan få fatale konsekvenser.

- SSB sier at 16-åringene er den aldersgruppa som er klart mest utsatt for dødsulykker og alvorlige skader i trafikken. Når vi i tillegg vet at høy fart bidrar til økt ulykkesrisiko er det ingen grunn til å la denne gruppa kjøre raskere enn 45 kilometer i timen som er maks tillatt hastighet for moped sier Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

Mangel på opplæring

I en rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) kommer det frem at 15 prosent av alle mopedførere tok mer enn to kjøretimer utover den obligatoriske undervisningen.

- Selv om flere mopeder er dimensjonert for å kjøre fortere enn 45 km/t er ikke nødvendigvis førerne kompetente nok. Vi vet at kravene for å få mopedlappen er veldig lave sammenlignet med førerkort for lett-MC. Vi kan ikke forvente at ungdommer uten verken kompetanse eller erfaring skal mestre trafikksituasjoner i høye hastigheter. Det kan være livsfarlig å la de kjøre rundt på trimmet moped, sier Johansen.

Trimming som sikkerhatstilltak

- Jeg opplever at enkelte ser på trimming av moped som et sikkerhetstiltak. Dette mener jeg er et klart blindspor. Hva ville skjedd om alle mopeder plutselig kunne kjøre i 80 kilometer over natta? Ingen av dødsulykkene med moped skyldes for lav fart på moped, og Trygg Trafikk mener ulykkesrisikoen øker med trimma mopeder, sier Johansen.