I mars 1988 startet Tore Yttregaard bedriften som i dag er kjent som Yttregaard Reklame. Den gang gikk den under navnet Medie-ty, og situasjonen var en litt annen enn det den er i dag.

Han startet nemlig med å drive firma på si, og jobbet fra soverommet på kvelden og i helgene, mens han hadde en annen jobb på dagtid. Slik holdt han på fram til 1997, da han bestemte seg for å ta sats og hoppe i det.

– Jeg jobbet alene fram til 2001, da var jeg blant de første leietakerne som flyttet inn i Halti-bygget, forteller han.

I 2007, da kona Jorunn gikk inn i bedriften, ble firmaet et aksjeselskap, og siden da har det turet og gått.

Beste bedrift

Fredag feiret de 30 år med marsipankake og kaffe til alle som ville ha.

– Det har folk innom gjennom hele dagen, sier han.

Bedriften har spesielt de siste årene gjort det veldig bra. De ble i fjor kåret til Nordreisas beste bedrift, og var blant de tre finalistene i år også.

Det har imidlertid vært nok av utfordringer i bedriftens 30 år lange historie.

Yttregaard forteller at han gjorde det eneste riktige ved å drive på si i starten.

– Den gang holdt jeg på med utforming av trykksaker, flyers i hovedsak, og det var ikke mulig å leve av.

Da han bestemte seg for å satse var det heller ikke uten problemer.

– Hadde det ikke vært for Jorunn hadde det ikke gått, for da levde vi på hennes lønn. Det var trange kår, minnes han.

– Men så har det sakte men sikkert gått bedre og bedre, og så har det løsnet ordentlig de tre-fire siste årene, legger han til.

Første skiltet

Yttregaard begynte med skilt i 1992, men den første smaken på bransjen fikk han lenge før den tid.

– Min far jobbet på Rotsund snekkerverksted, som var forløperen til Bohus. Han skulle ut som reisende, å kjøre bil fra hus til hus for å selge, og da trengte han et skilt til bilen.

14 år gamle Tore fikk i oppdrag fra Snekkerverkstedet å male eller tegne bokstavene til skiltet, og slik gikk det til at han produserte sitt aller første skilt.

At det var dette han skulle drive på med hadde han ingen tanker om den gang.

– Men kanskje var det ikke bare tilfeldigheter, for jeg holder jo på med dette av interesse, sier han.

Lojale kunder

Markedet i Nord-Troms er marginalt, ifølge Yttregaard, noe som har vært både positivt og negativt for bedriften.

– Det er ikke så mange kunder, men fordelen er jo at det heller ikke har vært plass for andre å etablere seg.

Den største konkurrenten har imidlertid vist seg å være internett, og han sier han i dag må ha øye like mye til Oslo som til Lyngseidet. Han har likevel mange lojale kunder i nærområdet.

– Jeg er kjempefornøyd med det lokale næringslivet. Hadde det ikke vært for at de er så lojale som de har vært, hadde det ikke gått så bra, sier han.

Han tror også kvaliteten og servicen de leverer spiller inn.

– Tilbakemeldingene fra kundene er i alle fall at de er fornøyd med det vi leverer.

Jobb og hobby

Yttregaard nærmer seg pensjonsalder, men har ikke tenkt å gi seg med det første.

– Det er med skrekk og gru jeg registrerer at alderen holder på å innhente meg, men jeg er vel ikke helt moden for å bli pensjonist enda, sier han.

– Jeg har for mye ugjort enda i jobbsammenheng, og føler meg altfor sprek. Samtidig ser jeg at jeg ikke kan holde på evig.

Hva som skjer når den tid kommer er ikke klart, men Yttregaard ser at det er behov for en slik type bedrift i regionen.

– Jeg håper jo det er noen som har lyst å overta når jeg trekker inn årene, men jeg synes fortsatt det er veldig artig. For meg er det ikke bare en jobb, men også en hobby.

Tore Yttregaard var alene i bedriften fram til kona Jorunn gikk inn i 2007. Foto: Kristina Båtnes Hestdahl
Fredag feiret Yttregaard Reklame 30 år med marsipankake til alle som ville ha.