Beredskapsøvelse i tunnelen
Torsdag ettermiddag var Maursundtunnelen stengt i lengre perioder. Likevel var ikke tunnelen tom.
– Det er fire år siden sist, men så er det også første gang for både Maursund- og Kågentunnelen etter de oppgraderingen av tunnelene, forteller øvelsesleder Nora Wang i Troms og Finnmark fylkeskommune.
Ambulanse, brann, politi, veitrafikksentralen og fylkeskommunen deltok på øvelsen. Her står nødetatene og venter på «startsignalet». De hadde simulerte utrykningstider, der brann kunne rykke ut først, mens politi og ambulanse måtte vente.
– Slik får de også øvet på å innhente informasjon på vei til skadested, forteller øvelseslederen.
Første del av øvelsen var en trafikkulykke mellom to personbiler. Her transporterer entreprenøren et bilvrak ned i Maursundtunnelen.
For nødetatene er det viktig å være kjent med sikkerhetsutrustningen og tunnelene.
– Samtidig som man øver på innsats ved hendelser i tunnel, øves det også på samarbeid på tvers av nødetatene og veitrafikksentralen, sier Wang.
På bildet er beredskapsleder Pål Edvartsen i Nordreisa brannvesen.
Etter oppgraderingene er det kamera i tunnelene, som gjør at veitrafikksentralen (VTS) kan være til stor hjelp ved hendelser.
– Vegtrafikksentralen kan bistå mye! Se på kameraene og gi informasjon videre til nødetatene, men også stenge og styre ventilasjonen.
Det var flere markører i sving for å gjøre øvelsen så realistisk som mulig, blant annet Ronny Laberg (t.v.) fra Skjervøy Røde Kors og elev Guro Kjos på Nord-Troms videregående skole.
På grunn av øvelsens varighet og ingen omkjøringsmuligheter, var det kolonnekjøring hvert time gjennom tunnelen men det hele pågikk.
Klokken 13.15 fikk VTS inn en nødtelefon fra tunellen, og øvelsen starter.
«We need help! We have been in a car crash. Help us, I’m so scared», sier innringeren.
Da går øvelses-alarmen. VTS ser to biler som har frontkollidert 300 meter inn i tunnelen.
I tillegg til at VTS kan styre ventilasjon og se hva som skjer i tunnelen, er den utstyrt med CO og NO2-måler.
Totalt er det tolv kameraer i Maursundtunnelen.
– VTS kan se hva som skjer inni hele tunnel og videreformidle det ut til nødetatene på tur til ulykken. Nødetatene kan tidlig få en bedre situasjonsforståelse, forteller Edvartsen.
Tre ambulanser, tre politibiler og syv biler fra brann og redning deltok på øvelsen.
– Vi hadde rikelig med ressurser på skadestedet. Vi hadde evaluering etter øvelsen der øvelsesmålene ble evaluert, forteller Edvartsen.
Alle som deltok på øvelsen var enig om at det var en vellykket øvelse i den «nye» tunnelen.