For onsdag var det nettopp rakettforskning som pågikk på Forskerfabrikkens sommerskole på Skjervøy.
26 elever i alderen 9-12 år fikk i oppdrag å lage en mest mulig velfungerende rakett, ved hjelp av en plastflaske, en hageslangebit, litt teip og et papirark.
- Det er litt vanskelig. Men vi satser på at vi får det til, sier Patrik Hansen (12) på én av gruppene.
- Det er viktig å få det tett mellom flasken og slangen, slår Veronica Molund (12), Adelin Andersen (11) og Kristine Isaksen (11) fast.
16 meter
Adelin har gjort et lignende eksperiment før og nyter stor tillit i gruppa.
Elevene får litt tidspress på seg, og ikke nok med det: Det er konkurranse om hvem som lager den beste raketten. En gruppe er raskt ute med en god patent og får tidlig klaff. En av elevene hopper på plastflasken og trykket får raketten til å fyke ti-tolv meter av gårde.
Rekorden står lenge, men få minutter før tidsfristen klarer gruppa til Christine Lembricht og Herman J. Steinsvik å stikke av med seieren. Raketten fyker 16 meter av gårde.
- 16 meter?! Det er mye, konstaterer en av guttene på vinnerlaget, Brage Olsen (9).
- Det var viktig å vinne. Da får vi premie, slår Herman J. Steinsvik (10) fast.
Minsket egenandel
Det er ikke bare rakettforskning som har pågått denne uka. Lærer Odin Svisdal har hatt et mangslungent program for ungene. Tidligere på onsdag studerte man selvfangede edderkopper under mikroskop. På programmet har også blant annet brustesting, bakteriedyrking, edderkoppforskning og ballongeksperimenter stått.
Forskerfabrikken er en sosial entreprenør som arbeider for at barn skal bli mer interessert i realfag Forskerfabrikkens sommerskole på Skjervøy har vart hele denne uka, med tilholdssted på Newton-rommet på den videregående skolen på Skjervøy.
- Elevene bidrar med en egenandel. Takket være sponsorer har man klart å banke ned egenandelen fra 3.000 til 1.000, sier lærer Odin Svisdal.
Ekkelt med edderkopper
Og barna har ingenting imot å tjuvstarte skoleåret.
- Nei, det gjør ingenting. Det har vært en gøy skole og vi har gjort masse forskjellig, sier Theodor Isaksen (12) og Samuel Sebergsen (11).
De syntes det var interessant å studere edderkopper i mikroskopet.
- Morsomt, men litt ekkelt, konkluderer Samuel.