Hans Woll i Sommarøy Arctic Hotel har ikke fått panikk ettersom Malangen Brygger har vokst seg fram.

- All konkurranse er positiv. Om vi mister gjester til Malangen kan vi hente inn nye gjester, sier han.

For å nå nye markeder har Malangen Brygger, Sommarøy Arctic Hotel og Lyngsfjorden Adventure etablert ett felles selskap, Tromsø Adventure. Den foreløpig eneste ansatte er Erik Joachimsen, som vil jobbe med selgerne i de ulike selskapene for å utvikle pakker som kan lokke både nordmenn og utlendinger.

- Vi konkurrerer ikke med hverandre, men mot Nord-Finland og Canada. Våre muligheter er mye bedre, men de har skutt inn enormt med ressurser på å markedsføre seg, sier Hans Olav Eriksen i Lyngsfjord Adventure.

Ved å markedsføre alt de tre kan tilby turister håper de å nå et enda større marked. Til sammen har de fjord, fjell, villmark, kyst og en liten bit av det arktiske Norge.

- De kundene vi har nå er bare en liten del av det vi forventer å få, sier Morten Watlhinsen i Malangen Brygger og viser til at direkteruta fra London gjør at flere millioner engelskmenn bare er 2,5 timer unna Tromsø.

Sammen håper aktørene at de kan få økt omsetning og tjene penger året rundt. På sikt ser de for seg en økning i turistmassen på rundt 25 prosent.

- Men vi vil brukte god tid på å utvikle oss sammen, sier Eriksen.

Målet er at selskapet i løpet av tre år skal bli den ledende kommersielle aktøren innen opplevelsesturisme i Tromsø-regionen. Selv presiserer de at de ikke vil konkurrere med reiselivsselskaper som Visit Tromsø-Regionen og Nordnorsk reiseliv, som markedsfører tilbud fra mange ulike aktører.

- Det er veldig få som har gjort noe slikt før oss. Man må svelge en del kameler ved et slikt samarbeid, medgir Dag Høybakk i Malangen Brygger.

Han mener samarbeidet er verdifullt for bedriftene som hver for seg ikke har ressurser til å drive markedsføring i utlandet.

- Mange små og mellomstore bedrifter lykkes i lokalmarkedet, men har problemer med å få innpass i det nasjonale og internasjonale markedet, forklarer han.

Med ferdige pakker bestående av alt fra hundekjøring til naustferie håper Tromsø Adventure at de kan nå opplevelseslystne turister i inn- og utland.

Erik Joachimsen i Tromsø Adventure, Hans Woll i Sommarøy Arctic Hotel, Dag Høybakk i Malangen Brygger, Hans Olav Eriksen i Lyngsfjord Adventure og Morten Walthinsen i Malangen Brygger. Foto: Gudrun Gulldahl