Hele 170 000 nordmenn i alderen 18-29 år sier at de har blitt utsatt for nettkriminalitet som har forårsaket skade eller tap. Denne aldersgruppen ser ut til å være mest utsatt for nettsvindel, skriver Codan Forsikring i en pressemelding. Undersøkelsen er utført av Norstat på vegne av forsikringsselskapet.

Nettsvindel handler ikke bare om virus, krypering av data og datingsvindel, men også at man blir lurt ved å trykke på en lenke i en e-post, fakturasvindel og lignende.

– Det er alarmerende at 170 000 unge har lidd tap eller skade som følge av nettkriminalitet, og for mange i etableringsfasen kan dette få store konsekvenser. Jeg er bekymret for den utviklingen vi ser, derfor må vi ta grep nå og øke kunnskapen om hvordan vi kan forhindre at flere rammes, sier administrerende direktør Stefan Langva i Codan Forsikring i en pressemelding.

Har en bakside

14 prosent svarte i undersøkelsen at de har blitt utsatt for en slik type svindel.

– Vi tar stadig i bruk nye tjenester og deler mer informasjon, enn det som er fornuftig for å gjøre livet litt enklere eller litt mer underholdende. Det har en bakside. Så godt som alle legger igjen digitale spor, og mange slurver med passord og sikkerhet. For kriminelle er naive nordmenn en gullgruve, og de finner stadig nye måter å svindle oss på, sier Langva.

Starter ofte med ID-tyveri

Svindelforsøk starter ofte med ID-tyveri, forteller Bjarte Malmedal, seniorrådgiver i Norsk senter for informasjonssikring.

– For folk flest dreier slik kriminalitet seg om løsepengevirus, eller annen type svindel som falske fakturaer, "Microsoft-svindel", og liknende. Svindelforsøkene begynner gjerne med ID-tyveri, sier han. Malmedal sier at de vanligste feilene handler om grunnsikringen.

– Man har dårlige passordvaner, og sørger ikke for å oppdatere systemer og applikasjoner slik at de blir mindre sårbare. Det er dessverre også lett å bli lurt og manipulert av dyktige kriminelle, slik at man oppgir personlig informasjon eller bankkort-detaljer til de kriminelle.