Tilbudsåpningen fant sted på Statens vegvesens prosjektkontor i Manndalen tirsdag 23. september.

Et sveitsisk-islandsk arbeidsfellesskap ligger så langt best an.

- Tilbudene vi har fått inn er som forventet. Nå skal vi kontrollregne over tallene, før vi velger entreprenøren som skal gjennomføre prosjektet, sier prosjektleder Gudmund Løvli i en pressemelding.

Nordnestunnelen vil måle 5,8 kilometer når den står ferdig, og er en del av prosjektet E6 Indre Nordnes-Skardalen.

Planene inkluderer også ny bru over Manndalselva, samt nødvendig tilknytning til dagens E6.

Prosjektet er kostnadsberegnet til om lag 1,2 milliarder kroner og dekkes i helhet av statlige midler.

Høsten 2017 skal tunnel og ny vei etter planen åpnes.

- Vi regner med at byggingen kan være i gang i desember i år, sier Løvli.

Disse har gitt tilbud:

  • Veidekke Entreprenør AS (537.852.085 kroner eks. mva.)

  • AF-Gruppen Norge AS (601.052.993,91 kroner eks. mva.)

  • Leonhard Nilsen & Sønner AS (589.947.792,49 kroner eks. mva.)

  • Obras Subterraneas S.A. (598.393.343,85 kroner eks. mva.)

  • Arbeidsfellesskapet Marti Contractors Ltd. Marti Norge AS/Iav HF (536 535 042,49 kroner eks. mva.)

  • Implenia Norge AS (606.556.279 kroner eks. mva.)

  • Lemminkainen Norge AS (614.800.606,93 kroner eks. mva.)

Prosjektleder Gudmund Løvli.