Flere og flere turister ønsker nå å besøke fjellene i Kåfjord vinterstid, noe overnattingsstedene tydelig merker. Mange besøkende kommer også på dagsturer til ytre Kåfjord, fra både Lyngen og Tromsø fremgår det av en pressemelding.

Reiselivssjef i Visit Lyngenfjord, Georg Sichelschmidt, mener dette er noe man bare har sett begynnelsen på.

- Nordlysturisme er en økende trend. Jo flere tilbud som dukker opp, desto flere besøkende vil man få. Kåfjord er en svært heldig kommune som har gått fra å kun ha sommerturisme, til å bli en helårsdestinasjon for turisme, forteller Sichelschmidt.

Ønsket bedre løsning

En utfordring med denne endringen er å fortløpende kunne gi informasjon til turistene. Kåfjord har kun hatt en bemannet turistinformasjon i åtte uker på sommeren, og i de resterende 46 ukene av året har kiosker og butikker måttet trå til.

En liten kommune har ikke økonomi til å kunne drive en helårsåpen turistinformasjon.

- Dette var noe kommunen ønsket å gjøre noe med og rådførte seg oss. Vår oppgave som reiselivsselskap er å utvikle reiselivet i regionen og dermed foreslo vi å etablere digitale turistinformasjoner på butikkene i Kåfjord. Det gjelder å finne enkle og smarte løsninger, forklarer reiselivssjef i Visit Lyngenfjord, Georg Sichelschmidt.

Svært god vert

På oppdrag fra kommunen har Visit Lyngenfjord plassert de digitale turistinformasjonene på Coop i Olderdalen, Joker i Birtavarre og Coop i Manndalen.

Disse butikkene har åpent året rundt, fra morgen til kveld og de fleste dagene i uka. Nå kan besøkende få den informasjonen de ønsker fra brosjyrer og de nye touchskjermene, både på norsk, engelsk og tysk.

- Denne løsningen gjør Kåfjord til en svært god vert for tilreisende! I samarbeid med Nord-Troms Studiesenter, har Visit Lyngenfjord i tillegg gitt flere av butikkmedarbeiderne i kommunen utdanning som turistverter, avslutter Sichelschmidt.