Det gir bransjen en stinkende miljøhodepine, opplyser Grønt Punkt Norge i en pressemelding.

– Vi merker først og fremst at plasten er skitten etter at vi har presset den. Ofte er det veldig stygg lukt og rennende vesker. Det kan også forekomme at det lukter sjampo og parfyme, men det er ikke ofte, sier Arnt E. Pedersen, kommunikasjonsansvarlig i det interkommunale renovasjonsselskapet Iris Salten.

I en landsdekkende holdningsundersøkelse gjennomført av Ipsos innrømmer fire prosent av respondentene fra Nord-Norge at de ofte leverer inn skitten plast, 28 prosent gjør det av og til, mens 45 prosent leverer skitten plast en sjelden gang i blant.

Slurv hos unge og velstående

Hvert år leverer hver av oss over seks kilo plastemballasje til gjenvinning, ifølge statistikken som bransjen rapporterer til Miljødirektoratet.

I en landsdekkende holdningsundersøkelse gjennomført av Ipsos innrømmer 4 prosent av respondentene fra Nord-Norge at de ofte leverer inn skitten plast, 28 prosent gjør det av og til, mens 45 prosent leverer skitten plast en sjelden gang i blant. 1 av 10 har ikke reflektert over problemstillingen.

Bare 14 prosent av respondentene fra Nord-Norge er villige til å sverge på at de aldri legger skitten emballasje i gjenvinningen. På nasjonalt basis er eldre flinkere enn yngre, og høytlønnede slurver mer enn folk med mer gjennomsnittlig inntekt.